سایر بخش‌های سازمان اوقاف و امور خیریه

صفحه ی اصلی / سایر بخش‌های سازمان اوقاف و امور خیریه

وظایف اصلی دفتر ریاست:
  • سیاستگذاري، برنامه ریزي و نظارت بر امور حوزه ریاست سازمان
  • انجام امور اختصاصی ثبت مکاتبات، ارجاعات، ملاقاتها و ابلاغ دستورات صادره نماینده محترم ولی فقیه و قائم مقام سازمان به معاونین، مشاورین، سایر مسئولین و پیگیري آنها تا حصول به نتایج
  • برنامه ریزي جهت مراسم های مذهبی واداري حوزه سازمان مرکزي
  • تهیه گزارشهاي مورد نیاز از طریق ارتباط مستمر با واحدهاي سازمان مرکزي و واحدهاي استانی جهت بهره برداري ریاست سازمان
  • تهیه و تنظیم برنامه هاي ملاقات مراجعین و کارکنان با ریاست سازمان و پاسخگویی به آنها
وظایف اصلی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل:
  • اطلاع رسانی از عملکرد و فعالیتهاي بخش هاي مختلف سازمان و پاسخگویی به سوالات، ابهامات و ایجاد ارتباط لازم به عموم جامعه از طرق مختلف
  • ترویج فرهنگ وقف در جامعه از طریق اطلاع رسانی موثر و گسترش ارتباط با سایر سازمانها، نهادها و مجامع.
  • جمع آوري و جمع بندي نظرات، انتقادات و پیشنهادهاي مردمی در رابطه با فعالیتها و ماموریتهاي سازمان از طریق سنجش افکار عمومی و ارایه به بخشهاي مختلف سازمان
  • بسط و گسترش فرهنگ وقف در خارج از کشور بویژه مناطق مسلمان نشین و کشورهاي اسلامی
  • مشارکت در اجراي مطلوب مسابقات بین المللی حفظ، قرائت و تفسیر قرآن کریم
  • راهبري دبیرخانه مرکزي سازمان
وظایف اصلی دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات : 
  • تهیه و تدوین راهبردها، سیاست ها، اهداف و برنامه ها در چهار چوب طرح جامع فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان
  • بررسی، تایید، نظارت فنی، اقتصادي و تطبیقی بر کلیه طرحها و قراردادهاي مربوط به حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات طراحی نظام فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان
  • تدوین و پیاده سازي راهکارها و طرحهاي توسعه خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان
  • تهیه، تدوین و نظارت بر آیین نامه ها و دستورالعمل هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات
  • هماهنگی ونظارت برحسن اجراي اتوماسیون اداري وایجاد زمینه استفاده ازاتوماسیون در کلیه سطوح ستادي واجرایی سازمان استقرار شبکه سازمان با سازمانهاي تحت پوشش و سایر ارگانهاي مربوط
  • تهیه و تدوین استانداردهاي لازم براي بکارگیري و بروز نمودن تجهیزات
  • طراحی، جمع آوري، ارزیابی، طبقه بندي، پردازش، تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمارها به منظور ارائه به مبادي ذی ربط سازمان در صورت نیاز
  • مکانیزه نمودن فرآیندهاي سازمان و استقرارسامانه ارائه خدمات غیر حضوري از طریق دفاتر پیشخوان
  • طراحی زیر ساختهاي مورد نیاز از جمله پایگاه اطلاعات یکپارچه و جامع سازمان با استفاده از فن آوري اطلاعات و ارتباطات و بهره گیري از تجربیات نوین
  • استقرار بانک اطلاعات نرم افزار و مستندات مربوطه
  • همکاري جهت ایجاد شناسه حقوقی با مراجع ذی ربط
  • نظارت بر امنیت سیستمها و شبکه هاي موجود با همکاري اداره کل حراست سازمان
  • راهبري و اجراي سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفات و اماکن متبرکه و سایر حوزه ها
  • همکاري و ارتباط با مرکز آمار ایران و وزارت فناوري اطلاعات به منظور تبادل اطلاعات، تجربیات و دانش روز در چهار چوب مقررات و ضوابط
وظایف اصلی اداره کل تحقیق:
  • مراقبت و نظارت بر حسن اجرا قوانین، آیین نامه ها و وظایف واحدهاي تحقیق در مرکز و استانها
  • سیاست گذاري، برنامه ریزي و نظارت بر حسن اجراي امور تحقیق سازمان مرکزي و واحدهاي تابعه
  • اظهار نظر و پیشنهاد افراد واجد شرایط براي تصدي مشاغل ادارات تحقیق
  • فراهم سازي موجبات تحقیق محلی و استفاده از اشخاص خبره براي اجراي قرارهاي صادره در مواقع لازم
  • جمع آوري و ثبت آراء، قرارها، نظریه ها و مفاصا حسابهاي صادره ازشعب تحقیق در دفاترمربوطه ومراقبت درحسن اجراي آن
  • نظارت و مراقبت در حسن اجراي نیابت هاي قضائی در واحدهاي تحقیق و ادارات اوقاف و امور خیریه در سطح کشور
  • انعقاد جلسات هیات سه نفري موضوع ماده 32 آیین نامه کیفیت تحقیق جهت رسیدگی و صدور نظریه جهت اموري که از طرف سازمان ویا ادارات تحقیق استانها ارجاع گردیده است
  • شرکت در جلسات هیات فنی و حقوقی موضوع تبصره ماده 32 آیین نامه اجرائی قانون سازمان
  • تهیه گزارش هاي لازم به منظور اجراي تبصره ذیل ماده 25 آیین نامه کیفیت تحقیق در شعب تحقیق جهت رسیدگی و استرداد وجوه مردودي به حساب موقوفات و اخوات آن و اعلام مراتب به سرپرست سازمان در صورت عدم استرداد وجوه.
  • مطالبه صورتحساب سالیانه موقوفات و اخوات آن و موسسات خیریه و اماکن مذهبی اسلامی با توجه به ماده 25 آیین نامه اجرائی قانون سازمان
  • رسیدگی واقدام فوري در موارد خیانت، تعدي وتفریط مباشران درموقوفات واخوات آن و موسسات خیریه و اماکن مذهبی
  • نظارت بر حسن ابلاغ نظرات و تصمیمات متخذه در شعب تحقیق به افراد حقیقی و حقوقی ذی نفع و مرتبط
  • تهیه و تدوین لوایح قانونی، آیین نامه ها و دستورالعمل هاي مربوطه به واحدها ي تحقیق و نظارت بر حسن اجراي آنها
وظایف اصلی مرکز امور قرآنی:
  • سیاستگذاري و برنامه ریزي عملیاتی اجراي برنامه هاي قرآنی بر اساس اهداف سازمانی
  • هماهنگی با مراجع ذي صلاح در تدوین قوانین، آئیننامه ها و دستورالعمل هاي موردنیاز
  • ساماندهی، نظارت و مهندسی اجراي نیات قرآنی
  • برنامه ریزي، مدیریت و راهبري دبیرخانه دائمی مسابقات سراسر و بین المللی قرآن کریم
  • نظارت و کنترل مسابقات ملی و بین المللی قرآن کریم
  • برنامه ریزي، مدیریت و راهبري همایش هاي بین المللی قرآنی
  • برنامه ریزي و نظارت جهت دعوت از قاریان برجسته (ممتاز) جهان اسلام جهت تلاوت در محافل قرآنی
  • برنامه ریزي و نظارت بر طراحی نظام مسابقات سراسر و بین المللی قرآن کریم
  • هماهنگی و تعامل با برگزارکنندگان مسابقات بین المللی در کشورهاي اسلامی
  • راهبري و نظارت امور مربوط به اعزام قاریان، حافظان و داوران به مسابقات کشوري و بین المللی
  • راهبري و نظارت بر اجراي برنامه هاي تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی
  • راهبري و نظارت بر مطالعات و تأمین محتواي تبلیغی و ترویجی
  • برنامه ریزي و ساماندهی مؤسسات و موقوفات قرآنی
  • برنامه ریزي جهت بهره گیري از ظرفیت هاي رسانه اي در آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی
  • برنامه ریزي و نظارت بر طراحی نظام آموزش قرآنی
  • راهبري و نظارت بر برنامه هاي تربیتی و آموزشی قرآن کریم
  • راهبري و نظارت بر برنامه هاي مربوط به توسعه مهارت هاي تخصصی قرآن کریم
  • ارائه گزارش هاي جامع و تفصیلی دورهاي تحت مسئولیت و ارائه به مبادي ذي ربط
وظایف اصلی دفتر مدیریت عملکرد:
  • سیاست گذاري، برنامه ریزي و نظارت بر امورحوزه تخصصی و واحدهاي تابعه
  • برنامه ریزي و تهیه دستورالعملها و اطلاعات حوزه تخصصی و نظارت بر حسن اجراي آن
  • تهیه وتدوین شاخص ها واستانداردهاي حوزه تخصصی وعمومی سازمان ومعیارهاي ارزیابی عملکرد حوزه هاي تحت مسئولیت شناسایی، ارزیابی و پیشنهاد انتصاب مدیران و کارکنان مستعد و واجد شرایط
  • ارزیابی عملکرد مدیران بر اساس شاخص هاي عمومی و اختصاصی مصوب و صدور کارنامه
  • ارزیابی و تعیین میزان موفقیت دستگاه بازرسی شونده و نقش مدیران در انجام ماموریت و اجراي برنامه ها و پیشنهاد تشویق و تنبیه بر اساس نتایج حاصله
  • طراحی نظام بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
  • دریافت و رسیدگی به گزارشها، شکایات کارکنان و مردم 
  • نظارت در مزایده ها و مناقصه ها
  • شناسایی، آموزش و سازماندهی بازرسان ثابت و غیر ثابت و تهیه بانک اطلاعات بازرسان
  • نظارت بر اقدامات و فعالیت هاي کنترلی هیئت هاي بازرسی و راهبري آنها در انجام ماموریت
  • تجزیه و تحلیل علل وقوع تخلفات و ارائه راهکارهاي اصلاحی در سطح سازمان و پاسخگوئی به شکایات و گزارش هاي واصله
وظایف اصلی اداره کل منابع مالی غیر عمومی:
  • سیاست گذاري، راهبري و برنامه ریزي امور مالی موقوفات، بقاع و اماکن متبرکه تحت مسئولیت سازمان
  • سیاست گذاري در جهت پرداخت اعتبارات غیر عمومی براساس تخصیص هاي صادره از اداره کل برنامه ریزي و نظارت سازمان
  • طراحی و اجراي نظام مالی سازمان در حوزه مالی غیر عمومی
  • طراحی طرح جامع مالی غیر عمومی در موقوفات و بقاع متبرکه و سایر منابع مشمول
  • راهبري، نظارت و کنترل بر امور مالی غیر عمومی سازمان مرکزي و واحدهاي تابعه
  • مدیریت بر اموال موقوفات، بقاع متبرکه و سایر موسسات و تشکیلات وابسته داراي عواید غیر عمومی
  • نظارت بر امر تهیه و تنظیم صورتحساب و اخذ مفاصاحساب اماکن مذهبی، بقاع متبرکه و موقوفات از اداره تحقیق
  • نظارت بر امر وصول حقوق اوقافی از عواید موقوفات و بقاع متبرکه شامل (حق التولیه، حق النظاره و حق التصدي)
  • تهیه و تنظیم بیلان مالی موقوفات، بقاع متبرکه و موسسات تحت پوشش سازمان با همکاري مبادي ذی ربط
 وظایف اصلی هسته گزینش: 
  • بررسی صلاحیت اعضاء هسته ها و کارکنان دبیرخانه و تهیه گزارشات لازم جهت طرح در هئیت
  • انجام کلیه اقدامات اجرایی مربوط به رسیدگی به شکایات افراد جهت طرح در هیات
  • انجام اقدامات لازم جهت تامین محتواي برنامه هاي آموزش کارکنان در چار چوب مصوبات هیات عالی
  • پیگیري اجراء کلیه مصوبات و تصمیمات متخذه توسط هیات عالی و هیات مرکزي در هسته هاي تابعه
  • اجراي دستورالعمل ها، بخشنامه ها و سایر موارد محوله از هیات عالی گزینش.