• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

گزارش تصویری

شنبه16ارديبهشت1402

14:22

2033

تغییر رویکرد سازمان اوقاف به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش است

مدیرکل مجامع و شرکت‌های وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: باید به‌سمت مولدسازی دارایی‌ها و منابع غیرمولد موقوفات در کشور برویم، تغییر رویکرد سازمان اوقاف و امور خیریه از اقتصاد مبتنی بر منابع موجود و طبیعی به‌سمت اقتصاد مبتنی بر دانش است.

مدیرکل مجامع و شرکت‌های وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: باید به‌سمت مولدسازی دارایی‌ها و منابع غیرمولد موقوفات در کشور برویم، تغییر رویکرد سازمان اوقاف و امور خیریه از اقتصاد مبتنی بر منابع موجود و طبیعی به‌سمت اقتصاد مبتنی بر دانش است.

محمد نهضت در گفت‌وگویی در خصوص مزیت‌ها و ویژگی‌های فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور اظهار داشت: زمانی که ما به‌سمت دانش‌بنیان‌ها می‌رویم، قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای کشور ایجاد می‌کنیم و استقلال و خوداتکایی تقویت می‌شود؛ دانش‌بنیان‌ها منجر به بی‌اثرکردن تحریم‌ها می‌شوند و روحیه و شخصیت ملی را شکل می‌دهد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌ دانش‌بنیان‌ها سبب رونق اشتغال نیز خواهند شد، تاکید کرد: اگر ما بتوانیم در قالب فعالیت‌های دانش‌بنیان، نخبه‌ها و استعدادهای برتر کشور را در کارهای خاص خودشان یعنی در آن نقاطی که حرفه‌ای و نخبه هستند به کار بگیریم، سبب رونق اشتغال می‌شویم.

مدیرکل مجامع و شرکت‌های وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تاثیرگذاری فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه بهبود معیشت، گفت: زمانی که شما کالای باکیفیت را با قیمت پایین‌تر به‌خاطر موضوعات دانش‌بنیانی داشته باشید، سبب می‌شود که در محیط زندگی افراد اثر مستقیم داشته باشد؛ این کار به پیشرفت عادلانه و حل مشکل فقر نیز کمک می‌کند و شکوفایی اقتصاد کشور و رشد شتابانه را منجر می‌شود.

نهضت با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان برای پیشرفت کشور، تصریح کرد: وجود حدود ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور، وجود جوانان تحصیل‌کرده و افراد متخصص و مبتکر و همچنین توانایی دانشمندان، ما در نوآوری و افزایش سطح فناوری سبب شده در موضوع دانش‌بنیان زمینه‌های مساعدی داشته باشیم؛ در واقع زیرساخت‌ها برای چنین فعالیت‌هایی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه است، تصریح کرد: کمبود دانش‌بنیان‌ها در مقایسه با نیاز کشور یکی از ضروریاتی است که باید حتما به‌سمت اقتصاد دانش‌بنیان برویم؛ دانش‌بنیان‌کردن تولید، افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان در کشاورزی، تقویت ورود محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار، احراز سهم مناسب برای اقتصاد دانش‌بنیان در فضای مجازی، پرکردن خلاء درآمد نفتی با صنایع دانش‌بنیان و دانش‌بنیان‌کردن بخش‌های مهمی مانند نفت و گاز از جمله مواردی هستند که وظایف مسئولان بوده تا در این عرصه‌ها حمایت کنند، قانون بگذارند یا تسهیل‌گری کنند.

مدیرکل مجامع و شرکت‌های وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مسئولان می‌توانند در خرید و استفاده از محصولات دانش‌بنیان‌ها و همچنین ارائه امکانات به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ اقداماتی را انجام دهند؛ مثلاً اگر سازمان اوقاف زمینه و فرصت و امکاناتی دارد، می‌تواند در اختیار دانش‌بنیان‌ها بگذارد که بتوانند حداکثر بهره‌وری را داشته باشند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر افزایش دوبرابری شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱، جهت‌دهی دانش‌بنیان به‌سوی حل مسائل مهم کشور و ایجاد بانک اطلاعات برای سرمایه‌گذاری و سوددهی به این دانش‌بنیان‌ها تاکید کرده‌اند، افزود: به نظرم این موارد در تمام سیاست‌گذاری‌های دستگاه‌های اجرایی باید مبنای کار قرار گیرد.

تغییر رویکرد اوقاف و امور خیریه به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش است

نهضت تصریح کرد: تغییر رویکرد سازمان اوقاف و امور خیریه از اقتصاد مبتنی بر منابع موجود و طبیعی به‌سمت اقتصاد مبتنی بر دانش است و این کار برای افزایش درآمد و بهره‌وری موقوفات در راستای اجرای هرچه بهتر نیات واقفان انجام می‌گیرد؛ نهادهای مختلف می‌توانند در دو موضوع تامین زیرساخت و تامین منابع مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند؛ سازمان اوقاف با توجه به اراضی موقوفه‌ای که در اختیار دارد، می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

مدیرکل مجامع و شرکت‌های وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف عبارت است از «حبس عین» و «تسبیل منافع»، یادآور شد: هرچقدر سود و منفعت بیشتری کسب کنیم، می‌توانیم در حبس عین موفق باشیم و دامنۀ اجرای نیت واقف را دقیق انجام و گسترش دهیم؛ حفظ عین از نظر اجرایی و سیاست‌گذاری اولویت دارد، اما از نظر منطقی در رسیدن به حفظ عین باید حتماً کسب منفعتی باشد که حفظ عین صورت بگیرد؛ یکی از دلایل مهمی که برخی موقوفات تخریب شده‌اند، به‌دلیل این است که درآمدی نداشته‌اند؛ اگر آن منفعت نباشد هیچ‌کدام این‌ها شاید اتفاق نیفتد.

نهضت تاکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که سازمان اوقاف و امورخیریه دارد این است که به این سازمان به‌عنوان یک سازمان فرهنگی صِرف نگاه می‌کنند؛ شاید سیاست‌گذاران ادعا کنند که نگاه ما اقتصادی است، اما زمانی که سازمان اوقاف ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد قرار می‌گیرد و کمیسیون فرهنگی مجلس مسائل آن را بررسی می‌کند، یعنی نگاه کاملاً فرهنگی به سازمان اوقاف وجود دارد.

وی ادامه داد: ما در اوقاف کاربری‌های مختلفی داریم؛ این‌طور که بررسی‌ کرده‌ام یارده کاربری مختلف را می‌شود متصور شد؛ شاید دسته‌بندی بیشتر هم شود، اما آن چیزی که من به جمع‌بندی رسیدم، این است که سازمان دارای کاربری‌های مختلفی اعم از اقامتی، کشاورزی، صنعتی، درمانی، مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، معدنی، خدمات اجتماعی و نهایتاً فرهنگی‌مذهبی است.

«امین موقوفات» یا متخصص است یا از متخصصین استفاده می‌کند

مدیرکل مجامع و شرکت‌های وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه یک سازمان اقتصادی، اجتماعی و ‌فرهنگی است، تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سازمان اوقاف تنوع کاربری است؛ یکی از نکات مهمی که در اوقاف وجود دارد، ساختار نامناسب است؛ این ساختار برای مدیریت این ‌همه موقوفه و رقبه با کاربری‌های مختلف مناسب نیست؛ پیشنهاد ما برای ساختار متناسب این است که ماتریسی باشد؛ ساختاری براساس متخصص باشد و این ساختار در سیستم دولتی جواب نمی‌دهد؛ برای اینکه ما از این گذر کنیم، آمدیم موضوع امین موقوفات را مطرح کردیم. امین یا خودش متخصص است یا از متخصصین استفاده می‌کند.

نهضت تصریح کرد: ما باید به‌سمت مولدسازی دارایی‌ها و منابع غیرمولد موقوفات با هدف تحقق مسئله راهبردی تولید کشور برویم؛ برای اینکه به این سطح برسیم باید یک فرآیند را تعریف کنیم و نگاه ما به تمامی موقوفات باید براساس این فرآیند شکل بگیرد؛ این فرآیند چند سطح دارد؛ در سطح پایین که مهم‌ترین سطح بوده بحث شناسایی منابع و فرصت‌های موقوفات مطرح شده است؛ ما باید اینها را کامل شناسایی و بانک اطلاعاتی جامع از این‌ها تهیه کنیم؛ این بانک اطلاعات جامعی که تهیه کردیم باید در اختیار اتاق فکرها و کمیسیون‌های تخصصی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که منابع و فرصت‌های ما شناسایی و تبدیل به مسئله شد، مسئله را در اختیار کارگزاران محلی یا شرکت‌های تخصصی قرار دهیم و برای درآمد پایدار و اشتغال در اختیار مردم قرار گیرد؛ ما تمام موقوفاتمان باید بر این مبنا و فرآیند حرکت کند.


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر