• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

گفتگو

بيشتر

چهارشنبه10خرداد1402

10:37

8992

قرار دوازدهم طرحی به نام امام دوازدهم برای یاری محرومان

گفتگو با حجت الاسلام حسین فاطمی‌تبار مسئول اداره امور اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه

گفتگو با حجت الاسلام حسین فاطمی‌تبار مسئول اداره امور اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه

طرح قرار دوازدهم یکی از طرح های موفق معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه در دو سال اخیر بوده که عمده هدف آن مواسات و یاری رساندن به محرومان جامعه به نیابت از امام زمان (عج) با استفاده از ظرفیت های معنوی بقاع متبرکه و خیران است.برای آگاهی بیشتر از چند و چون طرح قرار دوازدهم با حجت الاسلام حسین فاطمی‌تبار مسئول اداره امور اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه که مبدع این طرح بوده است، گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه همین مطلب می خوانید:

به عنوان سوال اول بفرمایید که چطور شد که طرح قرار دوازدهم پا گرفت و به این مرحله رسید؟
دلیل تدوین و ابلاغ این طرح چند مسئله بود. نکته ی اول این بود که مانسبت به امام زمان یک مسئولیت بیشتر و سنگین تری داریم و فردای قیامت چیزی که از ما می خواهند کار برای امام زمان و همراهی امام زمان است. در این مسیر هم اولین قدم انتشار نام و یاد حضرت است. باید کاری می کردیم که هم اسم امام زمان و هم یاد امام زمان در سطح جامعه رواج پیدا کند. نکته دوم این است که ما می بینیم امام زمان اگر الان ظاهر بود چه کاری انجام می دادن و چه دغدغه ای داشتند؟
وقتی به سیره اهل بیت علیهم السلام نگاه می کنیم می بینیم که یکی از کارهایی که انجام می دادند بحث خدمت رسانی به محرومین بوده است. اهل بیت خودشان شخصا کوله بار غذا را به دوش می گرفتند و به در خانه ی مستمندان می بردند و خیلی هم تاکید داشتند که خودشان این کار را انجام دهند. یقینا این دغدغه امام زمان هم هست و اگر ما می خواهیم برای ظهور آماده شویم و کاری انجام دهیم از همین الان باید تمرین کنیم. انتظار فرج فقط دعا کردن نیست. فرمودند افضل الاعمال است، یعنی بالاترین عمل است. یعنی حرکت و تلاش است. بهترین تلاش و کار هم همین است که در راستای خدمت به محرومین یک قدمی برداریم.
از طرفی هم خدا توفیقی که به ما داد این بود که از یک ماه قبل از شروع کرونا ما بحث توزیع بسته های معیشتی را در سازمان آغاز کردیم. برای اولین بار به صورت هماهنگ در ایام فاطمیه بود به لطف حضرت مادر (س) بحث تبرکات فاطمی را تدوین و ابلاغ کردیم که هم زمان با شهادت حضرت زهرا (س) به نیابت از حضرت بسته های معیشتی در امامزادگان سراسر کشور تهیه و بین خانواده های کم برخوردار توزیع گردید.

همزمان با شروع کرونا، و تاکید مقام معظم رهبری بر کمک های مومنانه، در راستای توزیع بسته های معیشتی بین افراد آسیب دیده از کرونا،طرح های مختلفی تدوین و  با نام های ضیافت همدلی تبرکات علوی، تبرکات فاطمی، تبرکات مهدوی، احسان ماندگار، شهید سلیمانی و... اجرا گردید. در اواخر سال 1400 ایده طرح قراردوازدهم طراحی و تدوین شد. علتش هم این بود که دیدیم بقاع متبرکه ما این ظرفیت جذب مشارکت های مردمی برای خدمت به محرومین را دارد. ما هم وظیفه داریم از این ظرفیت استفاده کنیم. گفتیم در بحث توزیع بسته‌های معیشتی تلاش های مختلفی با عناوین مختلفی انجام گرفته، وظیفه ما الان این است که نگذاریم این حرکت کند و یا متوقف شود. لذا تصمیم گرفتیم این عناوین مختلف را جمع کنیم و همه را با یک اسم و یک تاریخ مشخص و آن هم به نام امام دوازدهم انجام دهیم. هم تکلیف مان نسبت به امام زمان را ادا کرده ایم و هم  بستری را مهیا کرده ایم تا هر کسی که دل در گرو خدمت به امام زمان خود دارد بتواند با قرارگرفتن در زیر چتر قراردوزادهم، به یاد امام دوازدهم، در تهیه بسته های معیشتی که در دوازدهم هر ماه توزیع می شود مشارکت داشته باشد.

با این بیان، طرح از اسفند 1400 شروع شد، در سال 1401 هر ماه یک قراردوازدهم اجرا گردید. منتها بعد از این که طرح ابلاغ شد آمدیم در کنار بسته های معیشتی هر ماه به فراخور مناسبت ها یک خدمت اجتماعی را به عنوان کارویژه تعریف کردیم. مثلا در یک ماه بحث کودکان جامانده از تحصیل، در آغاز فصل سرما تهیه ی پوشاک و وسایل گرمایشی، در ماه دیگری آزادی مادران زندانی جرایم غیرعمد،تهیه شیرخوشاک و لوازم بهداشتی مادر و نوزاد و برنامه های دیگری در دستور کار قرار گرفت.
در سال جاری هم در کنار توزیع بسته های معیشتی، هر ماه یک خدمت به عنوان کارویژه طرح در دستور کار قرار گرفته شده که ما به عنوان نمونه در خردادماه بحث تهیه و توزیع کتاب را داریم. چرا که وقتی به فکر جسم و بدن محرومین هستیم باید به فکر رشد معرفتی آنها هم باشیم و سطح معرفتی آنها را بالا ببریم.
برای افزایش سطح معرفتی افراد کم برخوردار، بهترین ابزار کتاب است که ارزش و جایگاه والایی در فرهنگ ما دارد. در اسلام کتاب آن قدر ارزشمند است که بزرگترین معجزه ی الهی در قالب کتاب نازل شده است. بنابراین تصمیم گرفته شد کارویژه خردادماه توزیع کتاب بین مناطق محروم  وحاشیه ای باشد. در ماه های بعدی هم به تناسب هر کدام یک کارویژه ی دیگری تعریف شده است.

بسته های معیشتی همیشه در این طرح بوده است؟

بسته های معیشتی محور کار ماست. در کنار بسته های معیشتی بقاع شاخص مخصوصا شاخص سطح یک مکلف هستند این کارویژه ها را انجام دهند. حالا قرار دوازدهم ما دوتا ویژگی دارد یکی بحث خدمت نیابتی از امام زمان ع است که بامحوریت بسته ی معیشتی است و در کنارش خدمات دیگر است اما یک محور دیگر دارد که بحث ترویج فرهنگ مهدویت است که دوازدهم هر ماه یک برنامه ی معنوی باید در فضای بقعه برگزار شود و از خیرین و از مردم دعوت شود. و آنجا طرح تبیین شود مردم بیایند و در این طرح شرکت کنند. ما در ایام و مناسبت های دیگر از خیرین مخصوصا خیرین متمول کمک می گیریم. اما آن کسانی که دلشان می خواهد برای امام زمان کار کنند و توان مالی ندارند چه؟ وظیفه داریم که زمینه را فراهم کنیم که آنها هم در این مسیر بتوانند خدمتی کنند و از این لذت خدمت به امام زمان بهره ای ببرد. قرار دوازدهم برای همین بود که این زمینه ی مشارکت را فراهم کند تا هر کسی با هر توان مالی بتواند بیاید در این طرح شرکت کند. شرکت کردنش هم به این شکل است که به بقعه ای که طرح اجرا می شود مراجعه کند و آنجا ثبت نام کند تا با هر حرفه ای  که دارد و می تواند کاری که می تواند انجام دهد در این طرح سهیم باشد.

-ظرفیت امام زاده ها بالاست و قرار دوازدهم یکی از کارویژه های امام زادگان هم شده است آیا این طرح  قرار است فقط در امامزاده ها باقی بماند یا ممکن است گسترده تر شود ؟

این طرح منحصر به بقاه متبرکه نیست. طرح به گونه ای تدوین شده که ظرفیت اجرای آن در تمام اماکن مذهبی حتی قابلیت اجرا در بین جمع های خانگی را دارد. برای همین از همین جا از تمام کسانی که دلشان می خواهد برای امام دوازدهم کاری انجام دهند این طرح را در دستور کار خود قرار دهند.

-آیا تا کنون خارج از امام زاده ها هم اجرا شده است؟

بله در چند هیئت اجرا شده، در هیئت های خانوادگی هم اجرا شده که نمونه اش خانواده یکی از همکاران خود ماست که چند خواهر و برادر هستند و طرح قراردوازدهم را اجرا می کنند. برادرها و خواهرها دور هم جمع می‌شوند و دوازدهم هرماه بسته‌های معیشتی تهیه می‌کنند و خودشان هم توزیع می‌کنند.
قرار دوازدهم به غیر از بسته های معیشتی در حقیقت یک رزمایش مهدویت است که یک آمادگی به جامعه ی منتظر بدهد. بالفرض یک مکانیک می تواند روز دوازدهم هر ماه به یاد امام دوازدهم به دوازده نفر خدمات رایگان یا با تخفیف ارائه دهد، یک راننده بخشی از درآمدم را، یا یک پزشک یک بخش از کارش را رایگان ارائه دهد.
در حاضر در یکی از بقاع متبرکه، آقای آرایشگری هست که روز دوازدهم به امامزاده می آید و رایگان اصلاح می کند، خیاط داریم که روز دوازدهم خود را اختصاص داده به افراد محروم و کم برخوردار که دوخت و دوز آنها را به عشق امام دوازدهم رایگان انجام می دهد. پزشک و گروه های جهادی را داریم که در حوزه ی سلامت و درمان فعالیت دارند.یک گروه دندان پزشک بودند که در مناطق محروم مستقر شدند و روز دوازدهم و چند روز بعدش برای درمان دندان های کودکان کار، کودکان خیابانی و کودکان کم برخوردار قدم برداشتند.
الان هم دنبال این هستیم که قرار دوازدهم را ببریم بین خانواده ها و افراد که هر کسی با هر توان مالی و هر شیوه ای که می تواند یک گوشه ای از کار را بردارد و در مسیر ساختن جامعه آرامنی مهدوی قدمی بردارد.
 
به عنوان کسی که مبدع این طرح بوده آیا در این دو سالی که این طرح دارد اجرا می شود از روند اجرا و پیشرفتش رضایت داشته اید؟

به لطف امام زمان علیه السلام، عنوان طرح پیشبرد خوبی داشته اما این که بگوییم از طرح راضی هستیم، نه، چون معنای انتظار هم این است که انسان به وضعیت موجود راضی و قانع نباشد و تلاش کند برای بهتر شدن وضع موجود.
ما از این میزان اجرای طرح راضی نیستیم لذا نمی خواهیم به همین بسنده کنیم و دنبال این هستیم که این عنوان را که مزین به نام امام دوازدهم است را هر چه بیشتر منتشر کنیم.

برای قرار دوازدهمی که 12 خرداد برگزار می شود چه برنامه هایی پیشبینی کرده اید؟
توزیع بسته های معیشتی داریم در کنار بسته های معیشتی ما هر ماه بقاع شاخص به خصوص سطح یک، ملزمند برای حداقل یک نفر اشتغال زایی کنند. یک نفر از بهره مندهایی که ما به آنها بسته های معیشتی می دهیم دستش را بگیرند، کار و حرفه ای یادش بدهند و یا وصلش کنند به جایی که خودش درآمد داشته باشند. که این کار ثابت است و هر ماه انجام می شود.
اما آن کارویژه ی متغیری که انجام می شود در دوازده خرداد بحث توزیع کتاب است که بقاع شاخص ما در کنار بسته های معیشتی برای بچه های کم برخوردار برای مناطق حاشیه ای و مناطق محروم گفتیم کتاب های مذهبی و جذاب تهیه کنند و به آنها اهدا کنند. بالاترین کار فرهنگی که می توانیم انجام دهیم بحث گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که حضرت آقا این مطالبه را از مسئولین و همه ی مردم داشته اند و روی مساله کتابخوانی بسیار تاکید فرموده اند تا جایی که می فرمایند:«خدا می داند وقتی من یادم می آید که ملت ما کتاب خواندن را بلد نیستند به قلب من فشار می آید»
وقتی حضرت آقا برای کتابخوانی این قدر اهمیت قائل است، مکلفیم که در این زمینه کار کنیم. موضوع کتاب برای کودک و نوجوان آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. همه به فکر لباس و غذای این بچه ها بوده اند اما به فکر رشد معرفتی آنها نبوده اند. برای همین مصمم شدیم آن را در برنامه های خودمان قرار دهیم. حالا که مدارس تعطیل می شود معرفت افزایی نباید تعطیل شود و کتاب را بهانه کنیم برای ارتباط این بچه ها با امامزاده ها.
برای همین ابلاغ شد که امامزاده ها کتاب تهیه کنند و به کودکان و نوجوانان کم‌برخوردار اهدا کنندو به این بهانه یک پل ارتباطی بین خود و آنها ایجاد کنند و از ایشان دعوت به عمل آید تا در برنامه های بقعه شرکت کنند.
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر