• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

خبر ویژه

بيشتر

شنبه26اسفند1402

13:09

246

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف مطرح کرد:

2200 بقعه متبرکه میزبان طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی هستند/مراسم تحویل سال در بیش از هزار امامزاده برگزار می شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری مراسم تحویل سال جدید در بیش از هزار امامزاده خبر داد و گفت: طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی در دو هزار و ۲۰۰ بقعه تدارک دیده شده است و بر اساس هماهنگی های صورت گرفته، در ۴۲۵ بقعه اسکان زائران انجام می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری مراسم تحویل سال جدید در بیش از هزار امامزاده خبر داد و گفت: طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی در دو هزار و ۲۰۰ بقعه تدارک دیده شده است و بر اساس هماهنگی های صورت گرفته، در ۴۲۵ بقعه اسکان زائران انجام می‌شود.

نشست خبری حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه، امروز ۲۶ اسفندماه برگزار شد.
حجت‌الاسلام عادل ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان به بیان عملکرد سازمان اوقاف در سال ۱۴۰۲ پرداخت و اظهار کرد: برای اینکه نشان دهیم‌ سازمان اوقاف تا چه میزان در حوزه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی فعال است، ابتدا به برنامه‌های ستاد اطلاع‌رسانی سازمان اشاره می‌کنم. در این حوزه و در عرصه حضور در برنامه‌های سازمان صدا و سیما تعداد ۶ هزار و ۹۰۱ برنامه شامل ۳۴ هزار و ۱۰۱ دقیقه انجام شده است. همچنین، ۲۳۶ گزارش تصویری، ۵۳ گیگ عکس و ۴۱ هزار دقیقه فیلمبرداری از مستندات شامل ۲۳۰۸ دقیقه مستند ویژه از برنامه‌ها و طرح‌های‌ اوقاف تهیه شده است.
وی افزود: در حوزه فضای مجازی نیز ۸۷ کلیپ، ۵۴۵ عکس نوشته، ۹۵ هزار و ۳۰۰ پیامک، ۲۸۸ خبر منتشر شده با حدود چهار میلیون و ۸۲۰ هزار بازدید تولید شده است‌. تولید ۹۷۵ خبر و مصاحبه و بارگذاری ۹۰۵ خبر در سایت سازمان نیز از دیگر برنامه‌های سازمان بوده است. همچنین، برگزاری ۹ نشست خبری، مصاحبه اختصاصی با ۳۶۱ رسانه، انتشار ۴۰ هزار و ۷۰۰ خبر رسانه‌های مختلف نیز از دیگر برنامه‌های روابط عمومی اوقاف بوده است. در استان‌ها نیز تولید تعداد ۹ هزار و ۶۰۶ خبر، ۲۹۲۳ مصاحبه با بازتاب اخبار فراوان، ۸۷۷ کلیپ و ۴۶۵۷۶ انعکاس در فضای مجازی، تعداد ۱۹۶۱۱۹۷ بازدید و تبلیغات محیطی در ۹۲۴۳۴ متر مربع از دیگر برنامه‌های سازمان بوده است.
حجت الاسلام عادل با بیان اینکه یکی از حوزه‌های مهم اوقاف موضوع موقوفات است، گفت:‌ در حوزه حقوقی نیز تعداد پرونده‌های در حال پیگیری ۱۵۴۳۱ پرونده است که از این میزان، تعداد پرونده‌هایی که اولویت شاخص دارند، ۷۶۰ پرونده است. همچنین، تعداد پرونده‌های ملی که منتهی به صدور حکم به نفع موقوفات بوده، ۱۰۰ پرونده بوده است‌. در زمینه اخد اسناد مالکیت رقبات‌ نیز در سال جاری ۱۶۵۲۰ سند تک برگ برای موقوفات صادر شده است. در قسمت تجدید اسناد اجاره رقبات‌ نیز ۱۷۰ هزار و ۲۰۰ فقره سند تجدید شده است. در بحث مدیریت موقوفات نیز راهبرد استفاده از امین‌ها و هیئت‌امنای بقاع باعث شد تا طی سه سال گذشته و موقوفات در قالب ۷۲۰ بلوک دسته‌بندی شدند که هیئت‌امنا و امین دارند و در حال حاضر ۱۴۰۰ نفر امین در حال فعالیت هستند. بیش از ۵۰ کارگاه آموزشی توجیهی شامل ۱۵ هزار نفر ساعت نیز برای ایشان برگزار شده است.‌
وی با بیان اینکه رویکرد اقتصادی موقوقات نیز طی این سال‌ها بیشتر مورد توجه بوده است گفت:‌ طی سه سال گذشته بیش از ۷۰۰ مصوبه اقتصادی با بیش از ۱۳ همت سرمایه‌گذاری شده است. تنوع پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ۱۴ حوزه درمانی، کشاورزی و دامداری، شیلات، خورشیدی و ... بوده است. ۶۵ درصد اعتبار از محل منابع داخلی بقاع و ۳۵ درصد نیز به صورت بخش خصوصی تأمین شده است. حجم کل سرمایه‌گذاری با ارزش زمین حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
حجت الاسلام عادل افزود: در حوزه انرژی خورشیدی نیز ۱۶ استان کشور دارای این انرژی و حدود ۱۶۰ نقطه از کشور در حال ساخت نیروگاه هستند که امروز بیش از ۶ مگاوات برق تولید می‌کنند. در حوزه کاشت نهال نیز تاکنون ۱۶۵ هزار و ۹۲۷ اصله درخت از سوی اوقاف غرس شده است. در عرصه دانش‌بنیان امروز ۱۹ شرکت به مرحله اجرا رسیده‌اند. در پروژه‌های عمرانی نیز فعالیت‌های فراوانی انجام شده که در حوزه بقاع ۷۳۵ بقعه شامل هزار و ۶۱ پروژه با اعتبار ۳۴۷ میلیارد تومان در دستور کار قرار داشت. در حوزه موقوفات نیز در تعمیر و نگهداری رقبات‌ ۳۰۲ پروژه با اعتبار ۷۱ میلیارد تومان و در احداث پروژه‌های جدید نیز ۲۴۳ پروژه با هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان انجام شد.
عادل با اشاره به برنامه‌های مرکز امور خيريه سازمان اوقاف نیز ادامه داد: طی سه سال راه‌اندازی این مرکز، در رابطه با احیا و ساماندهی مراکز درمانی موقوفه خیریه، ۱۶۹ بیمارستان، ۴۴۳ درمانگاه، ۵۴۸ مرکز بهداشت فعال هستند و هم‌اکنون نیز ۲۷ پروژه ساخت مراکز درمانی در حال انجام است و ۷۱ مورد زمین وقفی برای احداث مراکز درمانی وقف شده است.
وی اظهار کرد: در حوزه موقوفه ایتام نیز امروز ۲۵ موقوفه در کشور فعال است که ۴۳۶ دختر و ۵۷۸ پسر یتیم تحت پوشش هستند. ۱۹ دارالایتام نیز در حال ساخت است. در حوزه کمک به اقشار آسیب‌پذیر نیز در رابطه با حوزه ازدواج به ۳۳۴۰ زوج حدود ۳۲ میلیارد تومان مساعدت مالی شد.‌ در زمینه آزادی زندانیان نیز طی سه سال گذشته ۴ هزار و ۲۸۲ زندانی با اعتبارات ۶۲ میلیارد تومان آزاد شده‌اند.
اجرای طرح مهر تندرستی در حمایت از نیازمندان
وی با اشاره به حوزه کمک‌ به ایتام نیز گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه کمک به دارو و درمان نیازمندان انجام شد و در قالب طرح مهر تندرستی نیز بیش از ۹۴ میلیارد تومان به ۱۳۲۴۲۰ نفر اختصاص یافت.‌ همچنین در حوزه مؤسسات خیریه و تشکل‌های مردمی نیز برنامه‌های فراوانی از سوی سازمان اوقاف صورت گرفته است.
 
حجت الاسلام عادل با اشاره به حوزه فرهنگی اوقاف از برنامه مهر تحصیلی سخن گفت و افزود: در این رابطه حدود ۲۵ هزار بسته تحصیلی در کشور توزیع شده و در طرح زائران حرم رضوی نیز در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۹۳ نفر از خانواده‌های تحت پوشش به زیارت امام رضا(ع) مشرف شدند. در طرح شمیم‌ حسینی نیز حمایت از ۱۱۰ هیئت مذهبی شاخص انجام شد. همچنین، در مراسم اربعین نیز تعداد ۳۶۱ موکب ایجاد شد. با طرح میقات الرضا در روز شهادت امام رضا(ع) نیز ۸۸ موکب برای زائران راه‌اندازی شد.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به طرح ویژه اجتماعی قرار دوازدهم ویژه توزیع بسته‌های ارزاق برای نیازمندان نیز گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۲۱ هزار و ۵۰ بسته در میان نیازمندان توزیع شد که در کنار آن نیز ۱۴۲۳۰ جلد کتاب مذهبی در کار بسته‌های توزیع شده به نیازمندان اهدا شد. همچنین، در برخی ماه‌های سال نیز تعداد ۴۵۲۹ ملزومات حجاب نیز به نیازمندان اعطا شد. همچنین، در ایام اربعین از محل بقاع متبرکه تعداد دو هزار و ۱۲۱ نفر تحت پوشش اعزام شدند.
 
وی با اشاره به برنامه حمایت از‌ دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نیز گفت: در این زمینه بیش از ۱۷ هزار نفر مورد حمایت قرار گرفتند که در حوزه تأمین دارو و درمان در کنار طرح قرار دوازدهم انجام شد و میزان سه میلیارد تومان کمک شد. در مورد غزه نیز میزان یک میلیارد تومان به طرح قرار دوازدهم کمک شد. همچنین، بیش از ۲۷۰۰ مورد جهیزیه نیز در کنار طرح قرار دوازدهم اعطا شد که به ویژه در ایام دهه فجر تعداد ۴۶۵ دست جهیزیه توزیع شد. در آستانه سال جدید نیز بسته‌های کفش و آجیل شب عید به تعداد ۵۶۷۷ بسته در میان نیازمندان توزیع شد.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به طرح شمیم خدمت در مورد آموزش مشاغل خانگی نیز بیان کرد: تعداد ۶۶۵۵ نفر در دوره‌های آموزشی این طرح در ۹۸ شهرستان و ۱۲۶ بقعه آموزش دیدند. در حوزه مدیریت بقاع نیز تدوین برنامه برای تک تک بقاع در دستور کار گرفت و با عملیاتی شدن و ساماندهی مراکز افق تعداد این مراکز به ۱۳۹۷ مرکز افق رسیده است. همچنین، دوره‌های آموزش هیئت امنا و خدام برای توانمندسازی اعضای هیئت امنا برای ۱۵۰۲۱ شرکت کننده در مشهد برگزار شد.
برگزاری جلسات تخصصی روزانه تفسیر قرآن در امامزادگان
وی با اشاره به ویژه برنامه ضیافت الهی و آرامش بهاری که از سوی سازمان اوقاف در نظر گرفته شده است اظهار کرد: طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی در دو هزار و ۲۰۰ بقعه تدارک دیده شده است. همچنین، در بیش از هزار بقعه مراسم لحظه تحویل سال را خواهیم داشت که احتمالاً بیش از یک میلیون نفر در این مراسم حضور پیدا کنند. در این برنامه‌ها ۱۶۴۴ مبلغ فعالیت خواهند کرد.‌ همچنین، ۳۸ مفسر از قم و ۲۱ مفسر از مناطق مختلف و ۳۴۵ امام جماعت امامزادگان در این طرح‌ها حضور خواهند داشت. پیش‌بینی می‌شود در اجرای طرح آرامش بهاری بیش از ۱۵ میلیون نفر زائر در امامزادگان داشته باشیم که آمادگی پذیرایی از آن‌ها را خواهیم داشت.
آمادگی برای اسکان زائران
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته، در ۴۲۵ بقعه اسکان زائران انجام می‌شود و تقریبا هر شب ۴۰۰ هزار نفر ظرفیت اسکان خواهیم داشت. همچنین، یک‌ اپلیکیشن نیز برای مدیریت بقاع متبرکه طراحی شده که یکی از ظرفیت‌های آن امکان رزرو زائرسرای بقاع متبرکه است.
وی تصریح کرد: در نوروز امسال در بیش از دو هزار امامزاده، نماز جماعت اقامه می شود و در بیش از ۸۰۰ بقعه برنامه ترتیل‌خوانی برگزار می‌شود. همچنین   برگزاری کرسی‌های تفسیر در ۸۶۰ بقعه، اعطای افطاری ساده در امامزادگان شاخص، برگزاری ۳۲۰ محفل انس با قرآن، برپایی مناجات‌خوانی در ۱۴۲۰ بقعه، غبارروبی بقاع و مزار شهدا در ۱۱۰۰‌ بقعه، اجرای برنامه قرار دوازدهم در ۳۲۰ بقعه، برگزاری نماز عید فطر در ۱۳۰ بقعه از دیگر برنامه‌های سازمان در این ایام است.

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر