• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

اخبار

بيشتر

دوشنبه1خرداد1402

16:16

3897

روز ملی امامزادگان 6

نذورات و مراسم‌های معنوی مردم به امامزادگان گره خورده/ امامزاده‌ای که پذیرای زائران امام رضا (ع) است

مدیر اجرایی امامزاده سید محمد علوی (ع) به تشریح فعالیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی این امامزاده پرداخت و گفت: مردم ایران به‌صورت خودجوش نسبت به اما‌مزاده‌ها ارادت خاصی دارند و نذورات و مراسم‌های خود را به این مکان گره‌زده‌اند؛ به‌طور مثال برگزاری مراسم عقد و ازدواج، اذان‌گویی در گوش نوزاد توسط روحانی و مراسم ختم و... را در این مکان انجام می‌دهند.

مدیر اجرایی امامزاده سید محمد علوی (ع) به تشریح فعالیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی این امامزاده پرداخت و گفت: مردم ایران به‌صورت خودجوش نسبت به اما‌مزاده‌ها ارادت خاصی دارند و نذورات و مراسم‌های خود را به این مکان گره‌زده‌اند؛ به‌طور مثال برگزاری مراسم عقد و ازدواج، اذان‌گویی در گوش نوزاد توسط روحانی و مراسم ختم و... را در این مکان انجام می‌دهند.

امین شعبانی مدیر اجرایی امامزاده سید محمد علوی (ع) در گفت‌وگویی درباره‌ فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی این امامزاده اظهار کرد: به‌جز محافل انس با قرآن کریم، حلقه‌های معرفت، طرح قرار دوازدهم، تهیه‌ بسته‌های معیشتی، تحصیلی و فعالیت‌های مرکز افق که به‌صورت ماهیانه در این بقعه‌ متبرکه انجام می‌شود، ما یک ایستگاه صلواتی به‌صورت شبانه‌روزی و مستمر برای پذیرایی از زائرین امام رضا داریم و همچنین در دهه‌ پایانی ماه صفر و شهادت امام رضا (ع) که خیل زیادی از زائرین به‌صورت پیاده به سمت حرم امام رضا (ع) حرکت می‌کنند، این امامزاده با برپایی موکب از زائرین پذیرایی می‌کند و سالن چند منظوره‌ای برای استراحت و اسکان در اختیار زائرین قرار می‌دهد.

شعبانی با بیان اینکه این امامزاده در مسیر زائرین امام رضا (ع) واقع شده، افزود: ما دو دسته مخاطب در این امامزاده داریم که یکی مجاوران امامزاده و دیگری زائرین و مسافرین مشهد هستند؛ اگر ما برنامه‌ریزی مدون کوتاه‌مدت و بلندمدت برای زائران و همچنین اقشار مختلف مجاوران داشته باشیم، روزبه‌روز پیشرفت‌های مختلفی خواهیم داشت و به قطب فرهنگی شدن نزدیک خواهیم شد.

وی با اشاره به این موضوع که مردم ایران به‌صورت خودجوش نسبت به امامزاده‌ها ارادت خاصی دارند، گفت: مردم ما نذورات و مراسم‌های خود را به این مکان گره زده‌اند؛ به‌طور مثال برگزاری مراسم عقد و ازدواج، اذان‌گویی در گوش نوزاد توسط روحانی و مراسم ختم و... را در این مکان انجام می‌دهند.

مدیر اجرایی امامزاده سید محمد علوی (ع) با مهم دانستن مقوله‌ حجاب، تاکید کرد: در حوزه‌ حجاب، نوشته‌هایی از وصیت‌نامه‌ی شهدا در این بقعه نصب کرده‌ایم؛ چادرهای نظیف تهیه و بسته‌بندی‌شده، توسط خادمین خواهر با روی خوش به بانوان زائر تقدیم می‌شود؛ خواهرانی هم که محجبه هستند توسط مُبلغینی که اینجا داریم تشویق و به آ‌نها هدیه داده می‌شود؛ بخصوص دختران کم سن و سالی که تازه به سن تکلیف رسیده‌اند.

شعبانی افزود: ما از روستاهای اطراف این امامزاده خادم افتخاری اعم از خواهر و برادر داریم و علاوه بر اینکه مراسم‌های مذهبی مانند برگزاری نماز عید فطر، لیالی قدر، ولادت‌ها و... را برگزار می‌کنیم، برنامه‌های فرهنگی متنوع دیگری نیز داریم که مردم سعی می‌کنند از تمام این برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به حضور مردم در امامزاده‌ها، گفت: حضور گسترده‌ مردم نیاز به ایجاد ظرفیت در بقعه‌های متبرکه دارد؛ یعنی ما باید طوری با مردم رفتار کنیم که امامزاده‌ها در بطن زندگی آنها قرار گیرد؛ ما باید برای رفع نیازهای منطقه امکاناتی ایجاد کنیم و مشکلات مردم را برطرف کنیم تا مردم رابطه‌ خوبی با بقعه‌های متبرکه داشته باشند.

مدیر اجرایی امامزاده سید محمد علوی (ع)  درزمینه اهمیت امامزادگان از نظر گردشگری تصریح کرد: با امکاناتی که ما در محیط امامزاده ایجاد کرده‌ایم اعم از سایه‌بان‌ها، درخت‌ها، سکوها برای نصب چادر و... این ظرفیت برای مردم ایجاد شده است که تعطیلات و فراغت خود را در این منطقه بگذرانند.

 شعبانی آستان مقدس امامزاده‌ها را منبع الهی و سرچشمه‌ای از نور دانست و درباره‌ تأثیر آنها بر آسیب‌های اجتماعی گفت: آسیب‌های اجتماعی منطقه را باید با به دست آوردن آمار دقیق بررسی کنیم و براساس آن برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ به‌عنوان‌ مثال اگر در منطقه‌ای طلاق زیاد است، کارگاه خانواده موفق و کلاس‌های سبک زندگی را با حضور روانشناس و مشاور خانواده برگزار کنیم و همچنین در حوزه‌ اعتیاد اگر بتوانیم فضای شاد و خوبی برای جوانان ایجاد کنیم و بدانیم نیاز آن‌ها چیست، می‌توانیم تا حدود زیادی از این پدیده شوم جلوگیری کنیم.
 وی افزود: آسیب‌های اجتماعی بسیار گسترده است و کاری که باید توسط بقاع متبرکه انجام شود، یکی شناخت آسیب‌هاست و دیگری برنامه‌ریزی در راه رفع این آسیب‌هاست که بقاع متبرکه در این زمینه ظرفیت‌های خوبی دارند.

 مدیر اجرایی امامزاده سید محمد علوی (ع) درباره‌ امکانات این بقعه متبرکه گفت: در چند ماه گذشته سالن چند منظوره شهدا با هفت اتاق افتتاح شد که برای میزبانی از زائرین و استراحت آ‌نها است؛ علاوه بر این سالن اجتماعات شهید جاودانی با زیربنای سیصد مترمربع و دو واحد مغازه نیز افتتاح شد؛ همچنین احداث نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلووات را در حال اجراداریم.

گفتنی است، امام‌زاده سید محمد علوی (ع) ازجمله امامزاده‌های شاخص کشور است که در محور مواصلاتی مشهد - تربت حیدریه واقع شده است که حدود شصت کیلومتر با مشهد و هشتاد کیلومتر با تربت حیدریه فاصله دارد.

لازم به ذکر است، پنجم ذی‌القعده به‌عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است؛ بر این اساس مردم هر ساله در این روز این ذخایر معنوی جامعه در سرتاسر ایران اسلامی را تکریم می‌کنند.
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر