• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

اخبار

بيشتر

دوشنبه1خرداد1402

16:18

1683

روز ملی امامزادگان 7

امامزاده‌ای معروف به حسین نیشابور/ امامزاده محروق نیشابور همه ساله از 35 کشور جهان زائر دارد

کارشناس فرهنگی اداره‌اوقاف و امور خیریه‌ شهرستان نیشابور با بیان اینکه امامزاده محمد محروق نیشابور از ۳۵ کشور جهان زائر دارد، گفت: مردم این امامزاده را به‌دلیل اینکه پرچم‌دار قیام نیشابور بوده است، به‌عنوان حسین نیشابور می‌شناسند.

کارشناس فرهنگی اداره‌اوقاف و امور خیریه‌ شهرستان نیشابور با بیان اینکه امامزاده محمد محروق نیشابور از ۳۵ کشور جهان زائر دارد، گفت: مردم این امامزاده را به‌دلیل اینکه پرچم‌دار قیام نیشابور بوده است، به‌عنوان حسین نیشابور می‌شناسند.

سید محمد موسوی خواه، کارشناس فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نیشابور در گفت‌وگویی درباره فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی امامزاده محمد محروق و ابراهیم بن موسی کاظم (ع) اظهار کرد: برنامه‌های هفتگی مانند برگزاری دعاهای ندبه، توسل، کمیل، زیارت عاشورا و برگزاری نمازهای یومیه به‌صورت منظم در این امامزاده برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: طرح آرامش بهاری سالانه با حضور بیش از ۳۰ هزار نفر زائر در ایام نوروز در این امامزاده اجرا می‌شود و در این ایام برنامه‌های جانبی مثل برپایی خیمه‌های معرفت، پاسخگویی به سوالات شرعی، ویژه برنامه‌های کودک و نوجوان، ترویج حجاب و عفاف، ارائه مشاوره و روانشناسی و همچنین خدمات درمانی و کمک‌های امدادی و پویش‌هایی در مورد سفر ایمن نیز برگزار می‌شود.

کارشناس فرهنگی اداره‌اوقاف و امور خیریه‌ شهرستان نیشابور  تصریح کرد: همچنین در این امامزاده طرح نشاط معنوی در تابستان‌ها با حضور دانش‌آموزان منطقه و روستاهای مجاور شامل کلاس‌های روخوانی، روان‌خوانی، حفظ قرآن کریم و برنامه‌های ورزشی و تفریحی برگزار می‌شود.

موسوی خواه با اشاره به طرح بصیرت عاشورایی و برنامه‌های دهه‌های پایانی ماه صفر که مصادف با حرکت کاروان‌های پیاده‌روی به‌سمت حرم حضرت رضا (ع) برگزار می‌شود، گفت: این بقعه متبرکه به دلیل اینکه در مسیر حرکت زائرین حضرت رضا (ع) است، سوییت‌ها و اتاق‌هایی برای اسکان زائرین تدارک دیده است و بسیاری از کاروان‌های پیاده حرکت خود را از این مکان شروع می‌کنند.

وی به نقش این امامزاده در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی اشاره کرد و یادآور شد: در این پیاده‌روی بالغ بر ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر از اهالی نیشابور پیاده از مسجد جامع نیشابور تا این بقعه پیاده روی می کنند و مردم این امامزاده را به دلیل این که پرچم‌دار قیام نیشابور بوده است، به‌عنوان حسین نیشابور می‌شناسند.

کارشناس فرهنگی اداره‌اوقاف و امور خیریه‌ شهرستان نیشابور  تاکید کرد: امامزاده محمد محروق نیشابور از ۳۵ کشور جهان زائر دارد و افراد مهمی از کشور عراق جزو زائرینی هستند که ارادت خاص به این امامزاده دارند.

موسوی خواه با اشاره به روز دهم تیرماه که مصادف است با سالروز ورود امام رضا (ع) به نیشابور، گفت: برنامه‌های ویژه‌ای در این روز مانند ورکشاپ‌های خوشنویسی، مسابقات قرآنی، محافل قرآنی و اجتماع مردم در این امامزاده برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از برنامه‌های شاخص دیگر امامزاده محمد محروق و ابراهیم بن موسی کاظم (ع)، در روز تکریم امامزادگان مراسم غبارروبی این بقعه است که با حضور شخصیت‌های مهم شهرستان، استان و گاهی شخصیت‌های کشوری انجام می‌شود.

کارشناس فرهنگی اداره‌اوقاف و امور خیریه‌ شهرستان نیشابور  درخصوص رابطه مردم با امامزادگان تصریح کرد: حب اهل‌بیت (ع) در مردم نیشابور به‌دلیل پیشینه‌ای که این شهر داشته و چندین قیامی که بر ضد حکومت بنی امیه و بنی عباس در نیشابور صورت پذیرفته است، با پوست و خون شان عجین شده است؛ روند افزایشی حضور زائران و حضور مردم نیشابور در بقاع متبرکه خود گواه این مطلب است؛ ما در اربعین سال گذشته و برنامه‌های شب قدر امسال، نسبت به سال‌های قبل از کرونا، یک و نیم برابر افزایش جمعیت داشتیم.

کارشناس فرهنگی اداره‌اوقاف و امور خیریه‌ شهرستان نیشابور  یادآور شد: برای تبدیل شدن امامزادگان به قطب فرهنگی اول پیشینه بقعه، دوم مدیریت و سوم اقتصاد آن مهم است که الحمدلله پیشینه امامزاده محروق درخشان است؛ مدیریت این اماکن مقدس به توجه و وسواس خاصی نیاز دارد؛ خوشبختانه برنامه‌ها و عملکرد هیئت امنا رصد می‌شود و هر سه سال هم نیروهای جوان به بدنه هیئت امنا اضافه می‌شوند.

 وی درباره آسیب های اجتماعی و تاثیر امامزاده‌ها بر مقابله با این آسیب‌ها خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی لایه‌های مختلفی دارد و قطعا نمی‌توانیم تمام لایه‌ها را پوشش دهیم اما امامزادگان می‌توانند با توجه به ابلاغ برنامه‌های مرکز افق، که سندی بسیار متعالی است، مقابله با آسیب‌های اجتماعی را به‌طور جدی دنبال کنند و بسیاری از نیازهای منطقه را پوشش دهند.

گفتنی است، امام‌زاده محمد محروق از امام‌زاده‌های شاخص کشوری است که در شهر قدیم نیشابور واقع شده است.

لازم به ذکر است، پنجم ذی‌القعده به‌عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است؛ بر این اساس مردم هر ساله در این روز این ذخایر معنوی جامعه در سرتاسر ایران اسلامی را تکریم می‌کنند.


 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر