• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

اخبار

بيشتر

چهارشنبه23اسفند1402

17:50

239

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی:

استعدادهای قرآنی باید شناسایی شوند/ در محضر قرآن روزبروز متخلق‌تر باشید

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه استعدادهای قرآنی باید شناسایی شوند، گفت: تلاش کنید من رشدیافته را برای خود هدف‌گیری کنید و در محضر قرآن روزبروز متخلق تر باشید.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه استعدادهای قرآنی باید شناسایی شوند، گفت: تلاش کنید من رشدیافته را برای خود هدف‌گیری کنید و در محضر قرآن روزبروز متخلق تر باشید.

گردهمایی مدیران اجرایی و هیئت امنای بقاع شاخص امروز 23 اسفندماه در سراسر کشور به صورت وبیناری و در تهران به صورت حضوری با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در آستان مقدس شیخ صدوق در شهرری برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین خاموشی در این مراسم خطاب به نوجوانان و جوانان و فعالان قرآنی گفت: اگر از شما سوال کنند مهمترین نعمتی که خداوند به شما داده چیست؟ پاسخ هایی را ممکن است بگویید، اما من گزاره هایی را به شما می گویم که به نظرم مهم است و آن هستی شماست و از نبود، بود شدن شماست. خدا شما را خلق کرده و مخلوق خدا هستید و از زمانی که مخلوق شدید، مخاطب قرار گرفتید، تشخص و تمیز  پیدا کردید. شما با فردی که صد سال قبل آمده و افراد آینده تفاوت دارید. در تاریخ از بین نمی روید، این همان نعمتی است که خدا عنایت کرده است.
وی اظهار کرد: شما در محضر قرآن قرار گرفتید، مهمتر از این محضر در عالم سراغ نداریم. «من» که می خواهد رشد پیدا کند باید در نقشه راه خالق قرار گیرد. به شما نوجوانان و جوانان می گویم قرآن را برای خدا بخوانید فردی که می خواهد برای خدا کاری را انجام دهد خیلی باید به خودش توجه داشته باشد. یکی از مهمترین توجهات این است که قرآن فرموده «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» (کسی توان ادارک قرآن را ندارد مگر اینکه پاک و مطهر باشد) شخصی که قاری قرآن است باید تمام اوصافش از دیگران متمایز باشد. قاری قرآن سخن خدا را زیبا می خواند. خدا به پیامبر(ص) چنین می گوید: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ»«خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ» «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ».
وی تصریح کرد: تلاش کنید من رشدیافته را برای خود هدف‌گیری کنید و در محضر قرآن روزبروز متخلق تر باشید. قاری قرآن، کلام الله را قرائت می کند، گویی خدا صحبت می کند، بنابراین دهانی پاک و اعمال و رفتار پاک باید داشته باشد و صابر باشد. در روایت آمده است که مردم بر نیتشان محشور می شوند. باید انگیزه تان را اصلاح کنید و خدایی فکر کنید، برای خدا خانواده تشکیل دهید و برای خدا تلاش کنید که نتیجه بدست خدا رقم می خورد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در قنوت نماز عید فطر می خوانیم «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ كُلِّ خَيْرٍ أَحَاطَ بِهِ عِلْمُكَ» (خدایا هر خیری که علم تو به آنها احاطه دارد من می خواهم) خدا هرچه ببخشد کم نمی آورد. روز قیامت شما را بر اساس نیت می سنجند. در اوصاف مومنان در قرآن آمده است: «الَّذينَ هُمْ في‌ صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» «وَ الَّذينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» « وَ الَّذينَ هُمْ لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ».
وی عنوان کرد: نکته دیگر اینکه همه نیاز به تربیت شدن داریم و اینجا بهانه ای برای رقابت است. شما خورشیدهای پرفروغ آینده هستید و نام شما در تاریخ باید به نیکی ثبت شود. باید تربیت شویم و تربیت با شناخت درست، آگاهی و علم بیشتر و عمل صالح ارتباط مستقیم دارد.
حجت الاسلام خاموشی گفت: از شما که در محضر قرآن هستید تشکر می کنم و تقاضای استمرار قرآنی بودن و قرآنی به ملاقات خدا رفتن را دارم. سازمان اوقاف نیز افتخار دارد که در محضر شما هست و سعی می کنیم به کارمان در حوزه فعالیتهای قرآنی قدرت دهیم. استعدادهای زیادی در کشور وجود دارند که باید شناسایی شوند.  فرد قرآنی، خانواده قرآنی، جامعه و سبک زندگی قرآنی در یک بسته جمع می شوند و باید عمق پیدا کنند.
حجت الاسلام عادل در این مراسم ضمن تبریک حلول ماه رمضان و ضیافت الهی گفت: بقاع متبرکه در ایام نوروز که مصادف با ایام ماه رمضان شده است میزبان میهمانان الهی هستند و قطعا تعداد زائران و نمازگزاران در این ایام افزایش می یابد بنابراین باید بتوانیم برنامه های خوب و جذابی در این ایام برای خانواده ها داشته باشیم و همین امر می تواند مشوق حضور تعداد بیشتری از خانواده ها در این اماکن مقدس باشد.
وی اظهار کرد: باید از توفیقی که حاصل شده تا به عنوان امانتدار و خدمتگزار در آستان مقدس اهل بیت(ع) و فرزندان بزرگوار آنها در چنین شرایط فرهنگی که همه اذعان داریم بار سنگینی بر عهده ماست، فعالیت کنیم، برای پیشبرد اهداف فرهنگی و تعالی معنوی جامعه مخصوصا قشر جوان و نوجوانان از هیچ کوششی فروگذار نکنیم.
حجت الاسلام عادل افزود: در آستانه سال جدید هستیم و این سنت دیرینه همواره در بین مردم رواج داشته که در این ایام بیشتر به امامزاده ها سر می زنند و سال جدید را در کنار مضجع شریف ائمه اطهار و امامزادگان و اماکن مذهبی آغاز می کنند و این فرصت را باید غنیمت بشماریم. اگر در طول سال سه یا چهار روز باشد که بیشترین جمعیت در امامزاده ها حضور دارند، از روز عاشورا و شبهای قدر که عبور کنیم یکی از آن ایام لحظه تحویل سال است که اقشار مختلف مردم در این اماکن مقدس حضور پیدا می کنند و امسال که این زمان مقارن با ماه رمضان و بعد از نماز صبح است برنامه ها باید به گونه ای باشد که برای مخاطبان جذابیت داشته باشد.
وی عنوان کرد: از جمله برنامه هایی که امسال در دستور کار سازمان اوقاف قرار گرفته، تدوین برنامه و بودجه بقاع متبرکه است که خوشبختانه به صورت جامع و دقیق نسبت به این موضوع اهتمام داشته اید. قطعا در فضاهایی که توفیق خدمتگزاری داریم اگر دچار روزمرگی شویم نمی توانیم از نظر شرعی، قانونی و اجتماعی پاسخگو باشیم. باید هر روز برنامه های جذاب برای مخاطبان و مجاوران این اماکن مقدس داشته باشیم. در مجاورت امامزادگان مساجد و هیئتهای مذهبی قرار دارند و با اعتماد و اعتقادی که مردم به امامزاده ها دارند این قابلیت را دارند که امامزاده محور همه فعالیتها باشند، مساجد را در کنار خود داشته باشند، مدارس را فعال کنند و جشن تکلیف برگزار کنند، مبلغان را به مدارس اعزام کنند و هیئتهای مذهبی را دعوت کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: شبکه خادمان افتخاری برکات بسیار زیادی دارد، علاوه بر کمک در انجام کارها، ارتباط معنایی بین مردم و مدیریت امامزاده برقرار می کنند.
در ادامه این مراسم تعدادی از مدیران اجرایی و هیئت امنای بقاع شاخص در سراسر کشور از برنامه ها و موضوعاتی که جزء اولویت امامزادگان بوده گزارش هایی ارائه کردند.

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر