• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

آخرین اخبار

بيشتر

سه‌شنبه7فروردين1403

11:24

230

میزبانی بقاع متبرکه سیستان و بلوچستان از 31 هزار زائر در قالب طرح آرامش بهاری

بقاع متبرکه سیستان و بلوچستان در تقارن ماه مبارک رمضان و سال جدیدی شمسی خود را مهیا و آماده استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران کرده، بگونه‌ای که تاکنون ۳۱هزار زائر از طرح آرامش بهاری در این اماکن بهره‌مند شدند.

بقاع متبرکه سیستان و بلوچستان در تقارن ماه مبارک رمضان و سال جدیدی شمسی خود را مهیا و آماده استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران کرده، بگونه‌ای که تاکنون ۳۱هزار زائر از طرح آرامش بهاری در این اماکن بهره‌مند شدند.

سیستان و بلوچستان همواره به خونگرمی و مهمان‌نوازی شهره خاص و عام است و با توجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده و طبیعت بکر و دست نخورده‌ای که دارد در تمامی فصول گردشگران داخلی و خارجی متعددی را به سمت خود جذب می‌کند.

این استان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و میراث ملموس و ناملموسی که دارد از نعمت گردشگری دریایی، خوراک و کشاورزی نیز برخوردار است و به دلیل آب وهوای مناسب به ویژه فصل بهار، در ایام نوروز بر تعداد مسافران و گردشگران ورودی به صورت چشمگیری افزوده می‌شود.

سیستان و بلوچستان گرچه از لحاظ وجود امام زادگان بلافصل با معصومین بی بهره است اما بواسطه ارادت قلبی و علاقه شدید مردم این خطه اعم از بلوچ و سیستانی به نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع)، بقعه‌ها و اماکن متبرکه بی شماری را در خود جای داده که یا بواسطه مدفون بودن سادات جلیل القدری مانند سید باقر (ره) در زابل و یا اشخاص مهم و محترمی مانند سید غلامرسول در چابهار از اهمیت و احترام بالایی برخوردار شده است.

در منطقه سیستان نظر گاه‌ها و اماکن دیگری نیز به لحاظ محبت فراوان مردم این دیار به حضرت علی (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) به عنوان نظرگاه و قدمگاه وجود دارد.

در مجموع بیش از ۷۰ بقعه، نظرگاه و قدمگاه و آرامگاه در سیستان و بلوچستان وجود دارد که مهمترین این اماکن بقعه سید مهدی ایرانشهر، بقعه مسجد حضرت ابوالفضل (ع) بزمان، بقعه سید غلامرسول چابهار، بقعه سید باقر (ره) زابل، بقعه بی بی دوست زابل، بقعه حضرت ابوالفضل (ع) شیب آب زابل، بقعه حضرت ابوالفضل (ع) روستای واصلان زابل، بقعه متبرکه خواجه مهدی کوه خواجه و بقعه حضرت ابوالفضل (ع) روستای ملک حیدری زابل است و مردم از شهرها و روستاهای مختلف به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند.

با این وجود امسال بقاع متبرکه زیادی در طرح آرامش بهاری پیش بینی شده و با میزبانی از مسافران نوروزی به ارائه مشاوره خانواده و مذهبی، پاسخگویی به سؤالات شرعی و شبهات دینی، برنامه‌های مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم در کنار برنامه های دیگری چون قرائت زیارت آل یاسین، برپایی نماز جماعت و نیز خدمات رفاهی و درمانی پرداخته است.

۳۱ هزار زائر در بقاع متبرکه سیستان وبلوچستان حضور یافتند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان وبلوچستان گفت: از ۲۵ اسفندماه تاکنون ۳۱هزار زائر در بقاع متبرکه این استان حضور یافتند و از خدمات طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی بهره مند شدند.

حجت الاسلام محسن اشرفیان بیان کرد: یکی از طرح‌های مهمی که در بقاع متبرکه هر سال اجرا می‌شود طرح ضیافت الهی و آرامش بهاری است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفندماه هفت بقعه و سه مسجد در سیستان و بلوچستان همزمان با سراسر کشور میزبان برگزاری این ۲ طرح مهم هستند، افزود: از ابتدای اجرای طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی ۳۱ هزار نفر از زائرین در بقاع متبرکه اسکان یافتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان ادامه داد: در روز اول اجرای این طرح یعنی ۲۵ اسفندماه تعداد پنج هزار نفر از بقاع متبرکه استان بازدید داشتند و از این تعداد ۳۰۰ نفر از خدمات اسکان بقاع متبرکه بهره بردند.

ورود بیش از ۲۱۳ هزار مسافر نوروزی به سیستان وبلوچستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: از زمان آغاز ستاد خدمات سفر استان تا دوم فروردین بیش از ۲۱۳ هزار مسافر و گردشگر نوروزی وارد استان شدند.

محمدهادی طهرانی‌مقدم اظهار کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل داشتن ظرفیت‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی متعددی که دارد در ایام نوروز جزو استان‌هایی است که مقصد سفر بسیاری از مسافران به حساب می‌آید.

وی افزود: تا دوم فروردین ماه ۲۱۳ هزار و ۵۹۸ هزار مسافر و گردشگر وارد استان شدند که از این میان ۲۰۶ هزار و ۳۱۶ نفر گردشگر ایرانی و هفت هزار و ۲۸۲ نفر توریست خارجی بوده اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بر اساس این آمار تعداد ۱۴ هزار و ۵۴ نفر از طریق فرودگاه های استان، سه هزار و ۸۹۹ نفر به صورت ریلی و ۱۹۵ هزار و ۶۴۵ نفر هم از طریق حمل و نقل جاده‌ای وارد استان شده‌اند.

به گفته وی؛ جمع کل بازدید از جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان هم ۲۷۲ هزار و ۴۷۸ نفر بوده که در روزهای آتی نیز افزایش خواهد یافت.

طهرانی‌مقدم تاکید کرد: در بخش فروش صنایع دستی نیز با فروش بیش از هشت میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال محصولات و صنایع دستی سیستان و بلوچستان شاهد رشد ۸۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم که نشان از بهبود کیفیت محصولات و عرضه مناسب به علاقه مندان است.


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر