• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

سند معماری سازمانی

برنامه راهبردی دولت الکترونیک سازمان اوقاف و امور خیریه
سرعت مداوم ICT دولتها را با چالش تغییر روش های عرضه خدمات روبرو می کند. در همین زمان تحقیقات مربوط به بخش خصوصی نشان می دهند. چالش های جدی سازمان های نوین ، نه در درون سازمان بلکه عمدتا با محیطی است که درآن فعالیت می نمایند . نیروهای محیطی آرامش و ثبات سازمان ها را تحت شعاع قرارمی دهند. نیروهای بسیاری درمحیط قرار دارند که سازمانهای نوین بایستی حرکت و اقدامات خود را براساس آنها تنظیم نمایند و یا درحرکتی فعال آنها را تحت تاثیر خواسته ها و اهداف خود قرار داده و به آنها جهت دهند. این تفکر همان چیزی است که درسازمان های نوین درقالب برنامه ریزی فعال یا آینده ساز مطرح می شود .
هر سازمانی برای آگاهی از میزان تحقق اهداف تعیین شده در برنامه استراتژیک ، مطلوبیت و کیفیت فعالیت ها و نتایج عملکردش در محیط های پیچیده و پویا، نیازمند برقراری نظام های مناسب پایش و کنترل عملکرد خاص خود است. فقدان چنین نظامی به معنی عدم برقراری ارتباط با محیط درونی و بیرونی سازمان بوده که درنهایت افول سازمان های باز، پویا و فعال و در نهایت جامعه را در پی خواهد داشت.
روشهای سنتی ارزیابی عملکرد که عمدتا مبتنی بر معیارهای اعداد و ارقام حسابداری نظیر سود هر سهم ، نرخ بازده دارایی ها و ... است بسیاری از معیارهای کیفی موثر در دورنمای سازمان نظیر رضایت مشتریان و سطح کیفیت را نادیده می گیرد. در دنیای کنونی، کارشناسان و مدیران ، بدون تسلط و آشنایی با دانش فنآوری اطلاعات، راه سخت تری را نسبت به سایر مدیران همتراز خود در پیش رو دارند. دیگر در همه جا بکارگیری فنآوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی به منظور افزایش دقت و سرعت در تهیه وتوزیع اطلاعات و کیفیت ارتباطات در سازمان با هدف نهایی تعالی سازمان و بهبود کیفیت ارائه خدمات مطابق با نیاز مشتری و حتی ورای انتظار مشتری ضروری به نظر می رسد. ارزیابی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد سازمان ها از ضروریات عصرحاضر به شمار می رود. باتوجه به مطالب ذکر شده و این نکته که سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از بزرگترین سازمان های دولتی است که در سالهای اخیر سرمایه گذاری نسبتا خوبی را در زمینه فناوری اطلاعات انجام داده است.

اهداف و ماموریت سازمان اوقاف و امور خیریه :

1-ارتقاء فرهنگ وقف
2-افزایش سهم مشارکت مردم در حوزه وقف
3-افزایش بهره وری اقتصادی اجارات و املاک اوقافی
4-بهبود عملکرد کارکنان سازمان
5-افزایش اعتماد مردم در حوزه وقف
6-آشنایی مردم با امامزادگان کل کشور

اهداف توسعه برنامه فناوری اطلاعات در حوزه توسعه دولت الکترونیکی:

1 .بهبود و ارتقاء خدمات الکترونیکی سازمان از طریق توسعه سامانه های سازمانی، خودکارسازی فعالیت ها و تقویت ارتباطات الکترونیکی بین سازمانی با توجه به نیاز معاونت ها، مراکز، ادارات کل و ذینفعان بیرونی با رعایت اصول امنیت، پویایی و توسعه پذیری و با بهره برداری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی.
2 .مشارکت در انجام بهینه مأموریت های سازمان از طریق تأمین داده ها و گزارش های به روز و مطمئن برای سطوح مختلف مدیریتی و همکاری در بازطراحی روندها و فرایندهای سازمانی مبتنی بر فناوری اطلاعات.
3 .ارتقاء تعاملات بین سازمانی در حوزه فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و تقویت نقش آفرینی سازمان در توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات کشور.
4 .حرکت بر لبه فناوری و به خدمت گرفتن روندهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند اینترنت اشیاء، هوشمندی و کلان داده در انجام بهینه مأموریت های سازمانی و توسعه کسب و کارهای الکترونیکی.
5 .ایجاد زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری یکپارچه برای بهره برداری از ظرفیت های خالق، دانش بنیان و استارتاپی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات. ارتقاء و مدیریت یکپارچه تجهیزات و زیرساخت های سخت افزاری سازمان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مرکز و استان ها.

سند راهبردی یا طرح جامع فناوری اطلاعات سازمان اوقاف و امور خیریه:
این برنامه با ارائه ماموریت،چشم انداز،اهداف و راهبردهای توسعه فناوری اطلاعات،زمینه همگرایی فعالیت های مرتبط با فناوری اطلاعات در سازمان اوقاف و امور خیریه را ایجاد میکند.
این برنامه بر اساس اصول برنامه ریزی راهبردی و با بهره گیری از نظرات و دیدگاه های مدیران ارشد سازمان در قالب چشم انداز، اهداف، راهبردها،سیاست ها و طرح های اجرایی تدوین شده است.
سند راهبردی فناوری اطلاعات یک برنامه کلان بوده که به دور از جزییات اجرایی تهیه شده است و هدف آن هماهنگ کردن تمامی اقدامات فناوری اطلاعات در راستای جشم انداز و اهداف کلان سازمان است. سند راهبردی رهنمون واحدها و گروه های مختلف سازمان در راستای توسعه فناوری اطلاعات خواهد بود.
طی فرایند تدوین سند وضعیت موجود،نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای سازمان در حوزه فناوری اطلاعات شناسایی می شود و برای بهره گیری از نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها برنامه ریزی صورت میگیرد.
با بهره گیری صحیح از فناوری اطلاعات و ارتباطات از فرصت های ایجاد شده برای رشد و توسعه سازمان به نحو احسن استفاده کرده که این امر در سند راهبردی مورد توجه قرار گرفته است.

دستاوردهای برنامه ریزی استراتژیک فن آوری اطلاعات در سازمان اوقاف و امور خیریه:
  • یکپارچگی تمامی زیر سیستم های مرتبط با فرایند موقوفات و بقاع متبرکه در یک سامانه(بیش از 30 زیر سیستم)
  • انجام عملیات مالی و حسابداری سازمان بر اساس حسابداری تعهدی
  • صرفه جویی در هزینه ها به دلیل تجمیع تمامی زیر سیستم های سازمان در یک زیر سیستم در سطح ستاد،استان و شهرستان
  • به دلیل یکپارچگی سیستم ،بهره وری ،کارایی و پویایی سیستم بیش از سایر سیستم هایی میباشد که بصورت منفک و مجزا استفاده میگردد
  • امکان مدیریت سامانه در تمامی سطوح، لایه ها و فرم ها و دسترسی کاربران
  • کلیه فرایند احصاء خدمت مشتمل بر 400 خدمت بصورت مکانیزه صورت میگیرد، و این امر موجب تسهیل در رصد نمودن اطلاعات و تهیه گزارشات برخط مدیریتی و کشف خطا میگردد
  • امکان اتصال و بهره گیری تمامی ارباب رجوعان سازمان از سامانه مذکور (متولیان، امین موقوفه، متصدی مالی بقعه،مدیر اجرایی بقعه، هیات امنا)
  • تجمیع تمامی فیلدهای اطلاعاتی در سامانه و تائید اطلاعات تا شش سطح
  • ایجاد بانک های اطلاعاتی موقوفات،امامزادگان، رقبات، نیات، اشخاص حقیقی و حقوقی، اجارات، مالی، حقوقی ، ثبتی، تحقیق، قراردادها، سرمایه گذاری ها، روابط عمومی و فرهنگی، و امکان استخراج گزارشات تحلیلی از طریق نرم افزار BI با توجه به وجود بانک های اطلاعات موجود در سامانه جامع موقوفات
  •  اتصال سامانه جامع موقوفات به سامانه ثبت احوال ، سامانه اسناد و املاک کشور
  • امکان پرداخت الکترونیکی در سامانه جامع موقوفات مربوط به قبوض مستاجر، حواله و هدایا و نذورات و ...
بخش اول: برنامه عملیاتی
 
عنوان برنامه عملیاتی
خرید، ارتقاء و پشتیبانی از لپ تاپ ها و سیستم های رایانه ای
تامین دستگاه ها و تجهیزات ups ستاد
خرید سرور و بهروز رسانی تجهیزات دیتاسنتر
پشتیبانی دیتاسنتر سازمان
راه اندازی مرکز NOC یا SOC یا NSOC
خریدلایسنس های مورد نیاز،قراردادهای پشتیبانی و نگهداری، قراردادهای مشاوره و خرید به روز رسانی تجهیزات موجود
پیاده سازی Mirroring برای storage san سازمان
انجام تست نفوذ
تهیه فایروال سیسکو برای HA و Redundancy
تأمین سرشماره و تهیه زیرساخت لازم برای ارائه خدمات بر بسترUSSD
تأمین بستر سرشماره تلفن 2529
توسعه زیرساخت دیتاسنتر سازمان
استقرار خدمات الکترونیکی بر روی میز خدمت سازمان
رائه سرویس الکترونیکی بر بستر NIX و GSB
دریافت سرویس الکترونیکی بربستر NIX و GSB
امضای دیجیتال با استقاده از توکن
احراز هویت اشخاص با استقاده از اثر انگشت و کارت ملی
پشتیبانی سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه
lmsپشتیبانی سامانه
توسعه و پشتیبانی سامانه حراست
پشتیبانی سامانه حقوقی
توسعه و پشتیبانی سامانه دینا ( یکپارچه سازی )
توسعه و پشتیبانی سامانه میزخدمت
پشتیبانی سامانه چارگون
پشتیبانی سامانه گام
توسعه و پشتیبانی انبار داده، داشبورد و گزارشات سازمان
توسعه و پشتیبانی سامانه 2
توسعه و پشتیبانی پلتفرم GIS
توسعه و پشتیبانی سامانه کنترل پروژه
توسعه و پشتیبانی و انتقال اطلاعات سامانه پورتال سازمانی
همایش مسئولین و کارشناسان فناوری اطلاعات سراسر کشور

بخش دوم: گزارش راه اندازی میز خدمت
سامانه جامع خدمات غیر حضوری در اواخر سال 98 با هدف پوشش کلیه خدمات سازمانی راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت و خدمات "جمع آوری هدایا و نذورات"، "استعلام وضعیت اجارات" ، "استعلام وضعیت بدهی اجارات و پرداخت اجارات"، "تنظیم وقف نامه عادی"، "نذر وقف غیر مالی"، "شناسایی و ثبت موقوفات" و "جذب و استخدام خدام افتخاری" در سال گذشته بر روی بستر میزخدمت پیاده سازی و مورد بهره برداری واقع گردید. و در 6 ماهه نخست سال خدمات "ثبت نام سامانه داوران"، "کارشناس رسمی دادگستری"، "ثبت نام داوطلبان مسابقات شهرستانی"، "فرصت های سرمایه گذاری" و "ثبت شکایات بازرسی" بر بستر میزخدمت پیاده سازی و مورد استفاده واقع شده است، همچنین اقدامات بعدی شامل "مفاصا حساب"، "سامانه خبر روابط عمومی"، "جذب سرمایه گذاری برای فرصت های سرمایه گذاری"، "صدور نظریه تحقیق" و "صدور گواری مصرف" می توان نام برد.

بخش سوم: فهرست پروژه های در دست جاری سازمان

الف: پروژه های واحد شبکه و دیتاسنتر
  1. پروژه توسعه دیتاسنتر سازمان  
    در گذشته سازمان دارای یک دیتاسنتر با ظرفیت حدود 30 و فقط برای استفاده از سرویس دهی به سازمان داشته که بعد از تصمیم سازمان برای حرکت در زمینه های جدید، تصمیم به توسعه دیتاسنتر و پیاده سازی کامل استانداردهای مرتبط در دیتاسنتر موجود گرفت که بر این اساس طراحی جدید دیتاسنتر انجام و پروژه توسعه دیتاسنتر سازمان با ظرفیت 95 رک شروع شد.
  2. پیاده سازی سرویس ویدئو کنفرانس   
    با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید-19 و استفاده روزافزون از سرویس پیاده سازی شده ویدئو کنفرانس در کل کشور، با توجه به محاسبات انجام شده استفاده از سرویس ویدئو کنفرانس در کل کشور باعث صرفه جویی حداقل 20 میلیارد تومانی در هزینه های ماموریت کارکنان شده است که صرفه جویی بسیار خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است.
  3. پیاده سازی سرویس USSD     
    با توجه به نیاز سازمان بر استفاده از سرویس Ussd به جهت سرویسهای سازمانی و استفاده اصحاب وقف، موقوفات و بقاع از ظرفیت سرویس ussd ،سرویس فوق در هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل در دست پیگیری میباشد.
  4. مرکز تماس یکپارچه 2529       
    به جهت تسهیل ارتباط هموطنان با ادارات اوقاف و امور خیریه مراکز استان و پیاده سازی نظام هماهنگ ارتباطات، مرکز تماس یکپارچه 2529 برای کل کشور پیگیری و طراحی گردید و بدین صورت بعد از راه اندازی نهایی، شماره تماس ادارات کل اوقاف و امور خیریه در کل کشور شماره چهار رقمی 2529 خواهد بود. این پروژه در تمامی استانها غیر از یک استان پیاده سازی شده و انشاءالله در آینده نردیک به بهره برداری خواهد رسید.
  5. .پیادهسازی مرکز SOC        
    با توجه به اهمیت امنیت اطلاعات در دنیای فناوری، به جهت حفظ و ارتقاء امنیت سیستم ها و سرویس ها و در کل اطلاعات موجود در مرکز فناوری سازمان، پروژه پیاده سازی مرکز عملیات امنیت در مرکز در دست بررسی و پیاده سازی میباشد.
ب: پروژه های واحد نرم افزر
  1. سامانه آموزش (LMS)     
    سامانه آموزش در اوایل سال 98 راه اندازی شد و تا کنون بیش از 10 دوره آموزشی و آزمون آنلاین بر روی بستر آموزش برگزار گردیده است و با راه اندازی سامانه های جدید قابلیت آموزش آنها برای کاربر فراهم شده است.
  2. سامانه حقوقی (LAW)     
    سامانه حقوقی در اواخر سال 98 به صورت پایلوت برای استان تهران راه اندازی گردید و در 6 ماهه نخست سال به صورت سراسری راه اندازی و تمام کاربران حقوقی دوره آموزش کامل به صورت آموزش از راه دور بر روی بستر ویدئو کنفرانس برگزار شده است و تا کنون کلیه پرونده های حقوقی در جریان بر روی سامانه ثبت شده است و همچنین ارتباطات لازم با سامانه های دیگر از جمله سامانه جامع موقوفات و بقاع و درگاه یکپارچه سازمان.
  3. .سامانه داشبورد هوش تجاری (BI)    
    سامانه داشبورد هوش تجاری با هدف پیاده سازی بستری مناسب جهت تولید انواع گزارشات مدیریتی برای مدیران و رئسای سازمانی در اواخر سال 98 شروع و تا کنون کل دیتا بیس سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه با چهار بخش اصلی را تبدیل به ورهاوس نموده است و به مرحله تولید داشبوردهای مدیریتی رسیده است. و همچنین اقدامات بعدی اتصال به سامانه درگاه یکپارچه سازمانی و تشکیل جلسات با واحد های مربوطه جهت تولید داشبوردهای لازم.
  4. پورتال سازمان     
    در اوایل سال با تشکیل جلسات متفاوت با روابط عمومی و شناسایی نیازمندی ها شروع گردید و سپس شناسایی شرکت های مناسب و بستن قرارداد بعد از انتخاب شرکت و فراهم نمودن بستر سخت افزاری مناسب جهت نصب نسخه ابتدایی پورتال در نهایت جلسات با روابط عموی برای طرح اولیه جهت راه اندازی.
  5. سامانه اعزام مبلغ (سیام)   
    در اواخر سال 98 با بستن قرارداد و خرید نرم افزار مورد نظر شروع گردید و در 6 ماه نخست سال جلسات متفاوتی برای تغییرات مورد نیاز سازمان بر روی زیر سیستم اعزام ، جذب و آموزش تشکیل و پیاده سازی گردیده است.
  6. سامانه جامع موقوفات و بقاع تحت وب (بینا)     
    این سامانه در جهت بهبود فرآیندها و عملکرد سیستم و ارتقاع امکانات بیشتر برای کاربر و ... سامانه جامع موقوفات و بقاع قبلی شروع گردید و تا کنون جلسات متفاوتی با واحد های اجارات و بهره وری جهت بهبود فرآیند های مربوط به زیرسیتم های اجارات و سرمایه گذاری صورت گرفته است و همچنین نسخه های اولیه اجارات و سرمایه گذاری موجود می باشد.
  7. سامانه درگاه یکپارچه سازمانی (دینا)      
    این سامانه در جهت تشکیل درگاه یکپارچه سازمانی در اواخر سال 98 راه اندازی گردید و در اوایل سال به صورت کامل مورد بهره برداری واقع شد و در 6 ماهه نخست سال درگاه سامانه های میزخدمت، سامانه آموزش، سامانه حقوقی، سامانه منابع انسانی و نسخه های اولیه سامانه جامع موقوفات و بقاع تحت وب(بینا) بر روی این سامانه راه اندازی گردید و همچنین سرویس های متعددی از جمله مشاهده فیش حقوقی و دوره ها و اموال بر روی این سامانه پیاده سازی شد و در ادامه سال با هدف پوشش تمام سامانه های مورد استفاده در سازمان و همچنین افزایش سطح امنیت نام کاربری و کلمه عبور کاربران پیش خواهد رفت.
  8. سامانه منابع انسانی    
    در 6 ماهه نخست سال بر روی این سامانه تغییراتی بر روی زیر سیستم تسهیلات و احکام پرسنلی و راه اندازی امضای الکترونیکی و بارگزاری امضای فیزیکی تمام پرسنل صورت گرفته است. و همچنین تمامی بخش نامه، قوانین و دستور العمل های ابلاغی از سوی سازمان اداری استخدامی کشور و سازمان های بالادستی بر روی تمام زیر سیستم های منابع انسانی سازمان اعمال میگردد.
  9. اتوماسیون اداری    
    در 6 ماه نخست سال با ارتقا نسخه سامانه اتوماسیون اداری و فراهم نمودن امکانات بیشتر از جمله داشبورد و ...
  10. GIS سامانه          
    در 6 ماه نخست سال با تشکیل جلسات متفاوت با واحد فنی مهندسی جهت شناسایی نیازمندیها و همچنین شناسایی شرکت های مناسب جهت انتخاب بهترین گزینه.
  11. سامانه جامع موقوفات و بقاع تحت ویندوز    
    در 6 ماه نخست سال با توجه به تغییرات ساختاری و مدیریتی سازمان، تغییرات بسیار زیادی در زیر سیستم های متصدیان ، تغییرات فرآیندی تسهیلات و بازه تنفس زمانی برای کرونا، تغییرات سیستم اجارات، صدور کارتهای مجازی برای موقوفات و بقاع، رفع مشکلات پرداخت قبوض به صورت اینترنتی و رفع مشکلات عدم مغایرتی، تعامل مستقیم با بانک های بیشتر و تغییر سیستم مالی جهت سپرده های بانکی بیشتر و تفکیک بانکها و ....

آخرین اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر