• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

خبر ویژه

بيشتر

شنبه26اسفند1402

13:50

337

ارشدی عنوان کرد:

ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند کاندید جایزه البرز باشند

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: امسال فراخوان البرز برای تمامی رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف ارسال شد و اتباع ایرانی خارج از کشور نیز می‌توانند در این جایزه شرکت کنند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز گفت: امسال فراخوان البرز برای تمامی رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف ارسال شد و اتباع ایرانی خارج از کشور نیز می‌توانند در این جایزه شرکت کنند.

نشست شصت و یکمین سالگرد تاسیس بنیاد فرهنگی البرز امروز، ۲۶ اسفند همراه با تقدیر از اهالی رسانه با حضور حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.
ارشدی طی سخنانی در این مراسم ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه رمضان و ایام نوروز گفت: بنیاد البرز متولی اعطای باسابقه‌ترین جایزه علمی کشور است. امروز سالگرد تاسیس بنیاد فرهنگی البرز است و شاید یکی از ویژگی‌های این بنیاد، اقدام ماندگار بنیانگذار این بنیاد یعنی مرحوم حسینعلی البرز در راه‌اندازی این مرکز خیریه علمی است که برای سبقت گرفتن در انجام کار خیر حتی چند روزی صبر نکرد که به سال جدید برسد و در همان پایان سال بنیاد را تاسیس کرد.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز اظهار کرد: جایزه البرز همه ساله در دو بخش نخبگان دانشگاهی، حوزوی و فناوران و دانشمندان و نیز بخش دانش‌آموزان برگزار می‌شود که چند ماه قبل از برگزاری هر کدام از این بخش‌ها، فراخوان جایزه البرز در پایگاه اینترنتی بنیاد به نشانی alborzprize.ir منتشر می‌شود. همچنین، از سوی وزارتخانه‌های مربوطه نیز اطلاع‌رسانی برگزاری جایزه هرسال انجام می‌شود و هر کدام از نخبگان و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام در این جایزه، مشخصات خود را در پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ثبت کنند که پس از انجام مراحل داوری، نفرات برتر مفتخر به کسب جایزه البرز خواهند شد‌.
وی کاهش آلام انسانی، ارتقای رفاه اجتماعی و اعتلای حیثیت ایرانی در جهان را سه راهبرد اصلی بنیاد البرز عنوان کرد و افزود: یکی از اقداماتی که در 5 سال اخیر در بنیاد انجام شد، طراحی نظام انتخاب نفرات برتر و برندگان جایزه البرز بود. ما تا سال 97 صرفاً با معرفی مجموعه‌های وزارتی نفرات برتر را معرفی می‌کردیم اما از آن سال دبیرخانه جایزه در مجموعه ما شکل گرفت و با شکل‌گیری این مجموعه علمی، تدوین شاخص‌هایی برای انتخاب بهترین‌ها بر اساس سه محوری که زنده‌یاد البرز از 60 سال پیش در نظر گرفته بود انجام داد.
ارشدی با بیان اینکه در هرسال بنا به تعداد سالی که از زمان‌ تاسیس بنیاد فرهنگی البرز می‌گذرد، به همان تعداد به نخبگان علمی کشور جایزه اعطا می‌شود، گفت: طی شش دهه از فعالیت بنیاد فرهنگی البرز بیش از شش هزار نفر از نخبگان علمی کشور موفق به دریافت این‌ جایزه علمی شده‌اند. همچنین بر اساس وقف‌نامه مرحوم حسینعلی البرز، تمامی ایرانیان داخل و یا ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند‌ نیز به شرط آنکه جلای وطن نکرده و تابعیت ایرانی داشته باشند، می‌توانند این جایزه علمی را دریافت کنند. بر همین اساس، امسال فراخوان البرز برای تمامی رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف ارسال شد و اتباع ایرانی خارج از کشور نیز می‌توانند در این جایزه شرکت کنند. در همین راستا در بخش فناوران جایزه البرز دو ایرانی از کشورهای چین و کانادا در لیست نفرات هستند. برای حضور دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی خارج کشور نیز نیاز است تا اصلاحی در اساس‌نامه جایزه البرز ایجاد کنیم تا روند حضور آنها تسهیل شود.
وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی اقدامات بنیاد فرهنگی البرز یکی از موضوعات مهمی است که باعث شناسایی بیشتر جایزه نوبل ایرانی از سوی ایرانیان در داخل و خارج از کشور خواهد شد، گفت: بنیاد البرز مجموعه‌ای است که زایش خود را مدیون اندیشه پاک زنده‌یاد حسینعلی البرز است که با وقف تمام اموال خود بنیاد برکت را برای تجلیل از مقام علم و عالمان تأسیس و وقف کرد. واقف نیک‌سرشت بنیاد البرز با اینکه هیچ‌گونه ارثی جز نام نیک از پدر به ارث برده باشد، با اتکا به توان شخصی خود موفق به اقدامی اقتصادی شد که تبدیل به یکی از ۵۰ کنشگر اقتصادی ایران شده و از کنار این فعالیت، موفق به راه‌اندازی و وقف بنیاد البرز شد.
ارشدی ادامه داد: در دهه ابتدایی تأسیس بنیاد فرهنگی البرز، مرحوم البرز اولین فردی بود که مبدع وام دانشجویی با عنوان وام شرافتی بود. همچنین، ایشان مبدع وام اشتغال به کار در کشور بود و این مهم را در اوایل دهه ۵۰ برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی انجام داد که نشان‌دهنده نگاه حمایتی آن مرحوم از نخبگان است.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز عنوان کرد: برندگان جایزه البرز، دانش‌آموزان، دانشجویان و نخبگان هستند و این جایزه مختص به رشته و دانش خاصی نیست. نحوه اجرای جایزه البرز نیز از بدو راه‌اندازی آن به صورت ویژه انجام می‌شد و در ابتدا به نخبگان برتر کشور یک فقره چک پنج‌هزارتومانی اعطا می‌شد به گونه‌ای که پیش از انقلاب اسلامی بیش از سه هزار نفر موفق به کسب جایزه بنیاد البرز شدند. این جایزه هیچ هزینه‌ای را برای برترین‌های خود ندارد و در تراز جوایز علمی معتبر در جهان است. جوایز بنیاد نیز از رقباتی است که برای آن در نظر گرفته شده است.

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر