• بله
  • اینستاگرام
لوگوی اوقاف

اخبار

بيشتر

يكشنبه5فروردين1403

11:42

173

آرامش بهاری در جوار امام‌زادگان گیلان

امام‌زادگان و بقاع متبرکه به عنوان مامنی برای زائران و مکانی معنوی برای راز و نیاز با پروردگار در سال جدید همزمان با بهار قرآن و طبیعت، با اجرای طرح‌های ضیافت الهی و آرامش بهاری میزبان گردشگران از مناطق مختلف کشور است.

امام‌زادگان و بقاع متبرکه به عنوان مامنی برای زائران و مکانی معنوی برای راز و نیاز با پروردگار در سال جدید همزمان با بهار قرآن و طبیعت، با اجرای طرح‌های ضیافت الهی و آرامش بهاری میزبان گردشگران از مناطق مختلف کشور است.

بقاع متبرکه گیلان در ایام سال به ویژه در مناسبت‌های مختلف سرشار از حضور زائران از مناطق مختلف کشور است؛ مسافرانی که در سیر و سفر به این خطه از کشور از فضای معنوی امام‌زادگان نیز بهره‌ می‌برند.

طرح ضیافت الهی و آرامش بهاری به صورت همزمان از ۲۲ اسفندماه امسال در ۴۲۵ بقعه متبرکه گیلان به اجرا درآمد و تا ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد؛ فضاسازی محیطی، اقامه نماز جماعت، برپایی خیمه معرفت، حضور مبلغ اعزامی و بومی، آیین جزء خوانی قرآن کریم، جلسه تفسیر قرآن کریم، محفل انس با قرآن کریم و دعاخوانی و مناجات از جمله برنامه‌های بقاع متبرکه در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان است.

بیشتر بخوانید:

425 بقعه متبرکه گیلان برای اجرای آرامش بهاری و ضیافت الهی مهیا شدند
در اجرای این طرح امام زادگان شاخص استان گیلان از جمله بقعه متبرکه فاطمه اخری (س)، بقعه دانای علی (ع) رشت، آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) رشت، آستان امام‌زاده اسحاق (ع) و خواهرش خیرالنساء (س)، آستان مقدس بی‌بی حوریه، بقعه متبرکه شیخ زاهد گیلانی، بقعه متبرکه بابا اسماعیل (ع) میزبان مسافران و هم استانی ها از اقصی نقاط کشور بوده و هستند.

بقعه متبرکه فاطمه اخری (س)
آستان مقدس خانم فاطمه اخری (س) شهرستان رشت یکی از مشهورترین بقاع متبرکه گیلان در محله ساغریسازان شهر رشت واقع است، بر اساس شجره‌نامه این امام زاده دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) و خواهر کوچکتر خانم حضرت معصومه (س) می باشد.

بنای این حرم مطهر به مساحت حدود ۲ هزار متر مربع در۲ طبقه زیرین و فوقانی دارای شبستان، مسجد، تربت خانه، سالن اجتماعات موزه کتابخانه و مکانی برای عرضه محصولات فرهنگی قرآنی، سالن غذاخوری، سرویس بهداشتی و وضوخانه است.

ضریحی طلا اندود و مشبک بر روی مرقد این بانوی بزرگوار نصب است؛ این حرم مطهر مورد احترام مردم منطقه است و در ایام نوروز پذیرای مهمانان نوروزی و زائران بوده و علاوه بر برگزاری نماز جماعت سه گانه در ایام ماه مبارک رمضان، مراسم مناجات شبانه بعد از نماز مغرب، خیمه معرفت ویژه کودکان و نوجوانان، ضیافت افطاری و برنامه‌های متنوع فرهنگی را برای مسافران و زائران تدارک دیده است.

بقعه دانای علی (ع) رشت
این بقعه متبرکه مرقد مطهر عارف والا مقام و اولیاء الله می‌باشد؛ ایشان بسیار مورد احترام و توجه مردم شهرستان رشت و دیگر شهرستان‌ها هستند، حتی بسیاری از زوج های جوان آغاز زندگی مشترک خود را به نیت احترام با شرفیاب شدن به این بقعه متبرکه آغاز می‌کنند.

این بقعه متبرکه در وسط خیابان اصلی بیستون در محله چمارسرا واقع در خیابان طالقانی و در نزدیکی میدان شهدای گمنام (یخسازی سابق) قرار دارد، معماری گنبد آن جزو معماری اصیل گیلان است، بقعه دانای علی قطب گردشگری مذهبی استان به حساب می‌آید و زائران زیادی دارد؛ گنبد فیروزه‌ای رنگ و کاشی کاری شده این بقعه به تقلید از گنبد بقعه شیخ زاهد گیلانی یا شیخانه ور ساخته شده‌ و طرح آن کلاه درویشی است.

داخل بقعه متبرکه دانای علی رشت بسیار زیباست؛ تجلی هنر کاشی کاری و آینه کاری را می‌توان در این مکان مشاهده کرد، مبلغان اعزامی از قم همه ساله در جوار این بقعه خیمه آرامش بهاری دایر می‌کنند که از کانون‌های پررونق در جذب زائران به ویژه کودکان و نوجوانان است.

آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) رشت
آستان مقدس امامزاده هاشم (ع) یکی از مشهورترین و معتبرترین بقاع متبرکه استان گیلان در منطقه‌ای به همین نام در ۳۲ کیلومتری شهرستان رشت در کنار جاده ترانزیت رشت به تهران در تپه‌ای مشرف بر جاده و رودخانه بزرگ سفیدرود قرار دارد؛ بر اساس تحقیقات به عمل آمده وی ابوهاشم علی‌الحسنی از سادات بزرگ و علویان روحانی سده چهارم هجری است.

بنای این آستان مقدس هشت ضلعی و از آجر ساخته شده‌است و در داخل حرم آینه‌کاری و ازاره و دیوار تا ارتفاع یک متر سنگ کاری شده‌است، این حرم مطهر با حدود ۱.۵ هکتار زمین و با برخورداری از زائرسرا، هتل، بازارچه، فضای سبز مناسب، بنایی با شکوه و عالی با کوه و رودخانه باعث شده که این آستان مقدس یکی از مراکز پر جمعیت و محل تردد زائران و مسافران باشد.

آستان امام‌زاده اسحاق (ع) و خواهرش خیرالنساء (س)
 

این آستان مقدس در ارتفاع بیش از یک هزار ۳۳ متری از سطح دریا و بر نوک قله‌ی سیاه کوه بخش احمد سر گوراب در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان شفت در منطقه‌ای ییلاقی واقع‌ شده‌است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای امامزاده اسحاق، جاده مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده است، این مسیر جلگه‌ای زیبا از شالیزارها، خانه‌ها، رودخانه‌ها و کوهپایه‌های جنگلی عبور می‌کند و در انتها به روستای امامزاده اسحاق (ع) می رسد، درخت هزار ساله کنگول باسکم از جاذبه‌های دیدنی شفت در گیلان که در مسیر همین جاده قرار گرفته است که سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می‌کند.

خانه‌ها و اتاق‌های اجاره‌ای با مصالح بومی مثل چوب ساخته‌ شده و به‌ جای پنجره و در تنها از نرده‌های چوبی استفاده‌ شده‌است که مسافر به تمام منطقه اشراف داشته و از نسیم خنک کوهستانی بهره می‌برند.

این بقعه در ایام بهار و تابستان، هوای بسیار خنک ییلاقی و در پاییز و زمستان هوای منحصر به‌ فردی دارد و وجود چشم‌اندازهای بدیع و بکر طبیعی و اشراف بر کل گیلان از این نقطه از دیگر جاذبه‌های گردشگری منطقه امام‌زاده اسحاق (ع) است.

در یک روز آفتابی زائران می‌توانند از صحن امام‌زاده اسحاق (ع)، دریای خزر، شهر رشت، فومن و صومعه‌سرا، رضوانشهر و شفت را مشاهده کنند، در ایام عید نوروز طرح آرامش بهاری در جوار بقعه دایر بوده و در خیمه معرفت با حضور مبلغان اعزامی از قم به آموزش مفاهیم قرآنی و اسلامی با بیانی هنرمندانه پرداخته خواهد شد. این ۲ امامزادگان بزرگوار از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند.

آستان مقدس بی‌بی حوریه
آستان مقدس بی‌بی حوریه در کنار جاده اصلی ورود به شهرستان بندرانزلی قرار دارد؛ بر اساس شجره‌نامه از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است، بنای این آستان مقدس به مساحت ۸۰۰ مترمربع و از آجر ساخته شده و دارای گنبدی به ارتفاع ۱۰ متر و سه گلدسته زیباست.

بنای آرامگاه دارای ضریح فلزی مشبک و شیشه‌بندی بوده که روی کرسی از مرمر استوارست، دیوارهای مرقد سنگ مرمر و سقف آن هشت ضلعی و طاقی بوده که با کاشی‌های زیبا تزیین شده‌است.

این آستان مقدس دارای امکاناتی از جمله زائرسرا و پارکینگ است که نماز جماعت سه گانه در ایام ماه مبارک رمضان، مراسم مناجات شبانه بعد از نماز مغرب، خیمه معرفت ویژه کودکان و نوجوانان، ضیافت افطاری ساده و برنامه‌های متنوع فرهنگی را برای مسافران و زائران تدارک دیده‌است.

بقعه متبرکه شیخ زاهد گیلانی
این بقعه متبرکه مدفن شیخ تاج‌الدین ابراهیم معروف به شیخ زاهد گیلانی است که در سال ۷۱۱ (ه. ق) بدرود حیات گفت، این بقعه متبرکه در روستای شیخانه بر شهرستان لاهیجان واقع شده‌است.

در این بقعه چهار قبر وجود دارد، قبر اول مرقد سیدرضی الحسینی متوفی ۸۳۴ هجری است که ضریحی مشبک و مطلا در اتاق اصلی بنا بر روی مرقد آن نصب است و در اتاق مجاور آن قبر شیخ زاهد و غلام او قرار دارد بنای بقعه به مساحت ۱۸۰ متر مربع از آجر ساخته شده و شامل ۲ اتاق است که بالای اتاق اولی گنبد کلاه درویشی و زیبایی نصب است، سه طرف بقعه ایوان دارد در جلوی بقعه مسجدی آجری واقع است.

این بقعه با برخورداری از فضای طبیعی و بسیار زیبا اطراف خود و همچنین به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی در تمام فصل از سال پذیرای زائران زیادی از اقصی نقاط کشور است، مبلغان اعزامی از قم در این آستان مقدس خیمه معرفت دایر کرده و با برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی پذیرای مسافران و زائران است.

بقعه متبرکه بابا اسماعیل (ع)
بقعه متبرکه بابا اسماعیل (ع) در روستای تره طول در کنار اتوبان اصلی تالش به آستارا واقع شده‌است، بابا اسماعیل از نوادگان امام جعفر صادق (ع) بوده و مقبره او در پنج کیلومتری جاده تالش به آستارا یکی از بقاع صاحب کرامت، مقدس و مورد احترام شیعه و سنی است و زائران و مسافران زیادی را در طول سال به خود جذب می‌کند.

این مکان مقدس همه روزه توسط اهالی روستا و مسافران عبوری از جاده تالش به آستارا زیارت می شود، ظاهر این بقعه تا چند سال پیش به این شکل نبود و تنها یک قبر وجود داشت که در درون انبوهی از درختان شمشاد واقع شده بود اما طی چند سال اخیر با پی‌گیری هیات امناء و تلاش اداره اوقاف شهرستان تالش این بقعه متبرکه مورد بازسازی قرار گرفت. این بقعه متبرکه از امکانات رفاهی از جمله امکانات اقامتی و فروشگاه برخوردارست و مبلغان اعزامی از قم در جوار بقعه با دایر کردن خیمه معرفت خدمات فرهنگی و مذهبی به زائران ارائه می‌دهند.

استان گیلان دارای افزون بر ۹۴۱ بقعه متبرکه است.


نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر